Sisustussuunnittelijan haastattelu

Ammattilainen ohjaa ja tarjoaa näkemystä

Katjan mielestä kiehtovaa on se, kuinka pienillä oivalluksilla on mahdollista saada suuria vaikutuksia aikaiseksi. Lue koko haastattelu!


”On aina innostavaa, kun pääsee luomaan ja kehittämään jotain aivan uutta”, kertoo Kodin remonttipalveluiden vastuuhenkilö Katja Törmänen roolistaan YIT:n uuden asumisen palvelukonseptin vetäjänä. Jo lyhyessä ajassa hän kertoo nähneensä palvelun kasvaneen ja kehittyneen hienosti, ja on innostunut sen saamasta vastaanotosta asukkaiden keskuudessa. Haastava ja monipuolinen toimenkuva asiakasrajapinnassa on tarjonnut intohimoiselle remontoinnin ammattilaiselle mieleenpainuvia kokemuksia.

”Tässä palvelussa korostuu henkilökohtainen neuvonta ja se asiakkaan kanssa rinnalla kulkeminen – koko remonttiprojektin ajan”.

 

YIT-Remonttipalvelut-haastattelu-1.jpg

Apua siihen, mikä toimii ja mikä ei

Katja on sisustussuunnittelija, joka on toiminut asumisen palveluiden erilaisissa tehtävissä jo vuosien ajan. Kirjavan asiakaskunnan palveleminen koko valtakunnan tasolla ei ole hänelle uusi juttu. Sisustussuunnittelijana hän kertoo voivansa tarjota asiakkaalle apua muun muassa materiaalikokonaisuuksien hallinnassa, sekä antaa tukea kodin toiminnallisuuden ja käyttötarkoituksen kartoittamisessa. Asiantuntijana hän kertoo myös näkevänsä kodin eri tavalla, ja siksi kykenee antamaan suosituksia yksityiskohtiin ja vaikkapa värimaailmaan liittyen. ”Moni kysyy myös sitä, että miten eri elementit toimivat yhdessä. Voin ohjata, neuvoa ja tarjota omaa näkemystäni”, Katja veistelee.

Sisustussuunnittelijana hänen näkemystään tämän hetken ’kuumimmista sisustustrendeistä’ tiedustellaan usein. Millaisia ne juuri nyt sitten ovat? ”Nyt on nähtävissä tyylin muutos. Esimerkiksi kylpyhuoneissa haetaan sellaista arjen luksusta pintamateriaali- ja laattavalinnoilla. Suomalaisia kiinnostaa tyypillisesti valkoiset ja harmaat sävyt, mutta tällä hetkellä värit ovat nousussa niin keittiössä kuin kylpyhuoneen puolella. Kylpyhuoneisiin on tulossa väriposliinia, esimerkiksi pastellin värisiä allaskalusteita”, Katja kuvailee.

Jos asukas aikoo laittaa kodin myyntiin remontin jälkeen, voi asiantuntija auttaa tekemään myynnin kannalta osuvia ratkaisuja jo remonttivaiheessa. ”Voin tuoda esiin kuluttajan makua. Ja jos asukas haluaa kodin silti olevan omannäköinen, voin ohjeistaa varomaan asioita, jotka voivat olla myynnillisesti haastavia”.


Remontti on aloitettava sieltä, mikä häiritsee eniten

”Kodin remonteissa kiehtovaa on se, kuinka pienillä oivalluksilla on mahdollista saada suuria vaikutuksia aikaiseksi. Asiantuntija voi auttaa tunnistamaan ne kohdat, joissa on mahdollista ratkaista olemassa olevia ongelmia pienillä muutoksilla”, Katja selittää.

Toiminnallisuuden parantamisessa voi olla kyse hyvinkin pienistä muutoksista, joilla voi olla suuri merkitys käyttäjän näkökulmasta. Hän neuvookin aloittamaan remontin sieltä, mikä eniten häiritsee. ”Se kahva, joka jää aina käteen tai kaappi, joka ei aina aukeakaan. Me kaikki tiedämme omista kodeistamme sellaisia asioita”, Katja naurahtaa.

 

YIT-Remonttipalvelut-haastattelu-2.jpg


Asiantuntija auttaa näkemään pohjapiirroksia pidemmälle

Erityisen hauskoja projekteja Katjan mukaan ovat sellaiset, joissa asukkaan tyytyväisyys omaan kotiin nousee kohisten, kun vaikkapa turha tila saa uuden käyttötarkoituksen. Esimerkki tällaisesta hankkeesta on saunan toiminnallinen muutos, jossa luistinvarastoksi päätynyt sauna muutettiin asukkaan elämää helpottavaksi kodinhoitohuoneeksi. Asiantuntijan tehtävä tällaisissa projekteissa on auttaa asukasta näkemään edessä avautuvat mahdollisuudet. ”Usein jo pohjakuviin merkataan esimerkiksi mahdollisia uusia oviaukkoja, mutta se kertoo harvalle oikein mitään.”

Teknisten ja lainmääräämien asioiden huomioiminen vaihtoehdoissa on tärkeä osa Kodin Remonttipalveluiden asiantuntijoiden tehtävää. YIT Kodin Remonttipalvelut tarjoavat palvelusta kiinnostuneille ilmaisen kotikäynnin, jonka perusteella remontoitavan kohteen mahdollisuudet kirkastuvat heti kättelyssä. ”Me kerromme mielellämme paikan päällä vaihtoehdoista, jotta päästään yhdessä asian ytimeen. Tietenkin asioita voidaan suunnitella pohjakuvien perusteella. Jos kuitenkin haluaa nähdä, mitä kaikkea siitä on irti otettavissa, kyllä se käynti kotona avartaa molempien näkökulmia: niin tekijöiden kuin asukkaidenkin”, Katja kertoo.

 

YIT-Remonttipalvelut-haastattelu-3.jpg


Remonttiasiantuntijan ohjeet:

baseline_done_black_18dp-bigger.pngPidä lopputulos mielessäsi: mitä kohti remontissa ollaan menossa? Hyvä suunnitelma auttaa tekemään valintoja projektin aikana.

baseline_done_black_18dp-bigger.pngTuo toiveesi esiin ja ota neuvot vastaan. Me tuomme ideoita, käytännönneuvoja ja huomioimme asukkaan toiveet mutta asiakas itse päättää ratkaisuista. Toteutuksen tulee olla asiakkaan itsensä näköinen, jotta kotona viihtyy.

baseline_done_black_18dp-bigger.pngKodin remonteissa ei ole tyhmiä kysymyksiä. Me olemme ammattilaisia ja täällä sinua varten – autamme mielellämme!


Ota yhteyttä Kodin Remonttipalveluihin ja varaa aika maksuttomalle kotikäynnille. 

Katso tästä usein kysytyt kysymykset Kodin remonttipalveluista.

Ota yhteyttä

Kiinnostuitko?

Ota yhteyttä ja kutsu meidät kotikäynnille. Se on ilmainen eikä edellytä tilausta.

Katja Törmänen
YIT Kodin remonttipalveluiden vastaava, sisustussuunnittelija

Lue myös

Ota yhteyttä

Lähetä yhteystietosi, ja saat lisätietoa uusista myytävistä YIT Kodeista sinua kiinnostavilla alueilla.

Minulle saa lähettää YIT Kotien sähköpostiviestejä
Sulje
Lähetetään...