Älä oikaise, vaikka ärsyttää
Palvelut
Tampereen Ratikan Pirkkala–Linnainmaa-allianssi rakentaa raitiotietä kohti Pirkkalaa ja Linnainmaata. Ratikka mahdollistaa kaupunkiseudun kasvun ja kehityksen monin tavoin.
Pirkkala–Linnainmaa -raitiotietä rakennetaan vaiheittain. Ensimmäisessä vaiheessa rakennetaan raitiotieosuudet Sorin aukiolta Partolaan ja Kaupin kampukselta Ruotulaan. Liikenne näille väliaikaisille päätepysäkeille on tarkoitus aloittaa elokuussa 2028.
Toisessa vaiheessa, vuosina 2028–2032, on tavoitteena rakentaa osuudet Partolasta Suupalle ja Ruotulasta Linnainmaalle. Toisen vaiheen toteutus edellyttää valtiontuen varmistumista.
Härmälän lohkolla, Rantaperkiön hankeosalla, työt alkoivat vuodenvaihteessa 2024–2025, ja työmaa on edennyt ripeästi heti alusta alkaen. Tavoitteena on pysyä yleisaikataulussa ja varmistaa, että asukkaat pääsevät nauttimaan uudesta raitiotieyhteydestä suunnitellusti.
Allianssihanke kattaa yhteensä 15 uutta pysäkkiparia. Ennen varsinaista ratarakentamista työmaalla siirretään maassa olevaa tekniikkaa pois tulevan raitiotien alta. Tämä tarkoittaa muun muassa vesijohtojen, jätevesiviemäreiden, kaasulinjojen ja muun kunnallistekniikan uudelleenjärjestelyä.
Kun pohjatyöt on tehty, siirrytään ratarakenteiden rakentamiseen. Hanke vaatii laaja-alaista osaamista kuten katutöitä, kunnallistekniikkaa, siltarakentamista, tukimuurien rakentamista ja sähköteknisiä ratkaisuja. Käytännössä kaikki infrarakentamisen alat ovat mukana.
Kuva: Wille Nyyssönen
Työmaa sijaitsee keskellä vilkasta kaupunkiliikennettä, mikä lisää hankkeen monimutkaisuutta. Sujuvat ja turvalliset liikennejärjestelyt ovat ensiarvoisen tärkeitä, jotta työt voidaan tehdä tehokkaasti ja kaupunkilaisten arki sujuu häiriöttä.
Hanke on osa Tampereen seudun kehitystä, ja asukkaat suhtautuvat raitiotiehen myönteisesti. Kuluttajatutkimusten mukaan 89 % tamperelaisista ja 66% pirkkalalaisista suhtautuu Ratikkaan positiivisesti.
Allianssihankkeen yhteistyö on sujunut erinomaisesti. Kokemusta on kertynyt jo aiemmista raitiotien vaiheista, ja nykyisten palveluntuottajien kanssa yhteistyön rakentaminen on ollut luontevaa. Hanketta on onnistuttu viemään eteenpäin sekä aikataulussa että budjetissa.
Yhteistyö asiakkaan kanssa on sujuvaa, ja mahdollisiin haasteisiin etsitään ratkaisuja yhdessä. Olemme osallistuneet sekä Tampereen Ratikan ensimmäiseen että toiseen vaiheeseen. Vaikka toimijat ovat pysyneet samoina, toimintatapoja on kehitetty jatkuvasti: aiemmin hyväksi todettuja menetelmiä hyödynnetään edelleen, mutta uusia ratkaisuja kartoitetaan aktiivisesti.
"Aluksi heräsi huoli siitä, osaammeko uudistua, kun samat toimijat jatkavat. On ollut ilo huomata, että toimintaa on kehitetty ja viety eteenpäin – ei ole jääty kiinni vanhoihin menetelmiin, vaan on aktiivisesti etsitty myös uusia ratkaisuja. Toki historiasta on tärkeää ottaa mukaan ne toimivat käytännöt, ja näin on tässäkin tapauksessa tehty," kertoo Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja Pekka Sirviö.
Allianssimallin etuna on, että suunnittelu ja rakentaminen tapahtuvat samassa pöydässä. Jos parempi tapa tehdä jokin asia löytyy, se voidaan toteuttaa ketterästi. Hankkeessa toimitaan yhteistyössä ja sekä onnistumiset että haasteet käsitellään yhdessä.