• Taloyhtiöpäättäjän opas

    Taloyhtiöpäättäjän opas

Onneksi päätöstä remontista ei tarvitse tehdä yksin. Kun YIT Talon Tekniikka on kumppanina, vastuulliset työtavat, aikataulutus ja laatu sekä asukkaan huomioiminen tulevat osaksi taloyhtiön urakkaa.

Suunnittelusta linjasaneerauksen toteutukseen

Taloyhtiön pitkän tähtäimen suunnitelma ja kuntoarvio ohjaavat tehokkaasti päätöstä ryhtyä remonttiin. Taloyhtiön hallitus kartoittaa vaihtoehdot ja urakkamuodot. Yhtiökokous päättää urakan aloittamisesta ja toteutustavasta.

Valittu urakkamuoto vaikuttaa siihen, kuka remontissa vastaa suunnittelusta ja kenen vastuulla on varsinainen toteutus. YIT Talon Tekniikka toteuttaa hankkeita kaikilla urakkamuodoilla. Urakoissa on apuna luotettavia yhteistyökumppaneita.

Remontin rahoitushaasteet ratkaistaan yhdessä

Rahoitusvaihtoehtoja remontille on useita. Perinteisesti taloyhtiö rahoittaa sen lainalla tai jo olemassa olevilla säästöillä. Yhdessä voidaan neuvotella urakanaikaisesta rahoituksesta siten, ettei taloyhtiö maksa toteutusaikana urakasta maksueriä vaan urakka maksetaan kokonaisuudessaan vasta sen valmistuttua.

YIT Talon Tekniikan kanssa taloyhtiön rakennusoikeuden ostaminen, kaavoittaminen, täydennysrakentaminen ja uusien osakkeiden myyminen voivat olla osa rahoitusta. Suomen suurimman rakennusyhtiön hankintaedut ja -varmuus sekä tarjouslaskennan ammattitaito minimoivat urakkatarjouksen ulkopuolisten yllätyskustannusten määrän.

Mallikalustenäyttelyyn suoraan omasta kodista

Mallikalustenäyttely rakennetaan taloyhtiön omiin tiloihin. Mallitilassa on esillä sekä taloyhtiön valitsemat, urakkaan kuuluvat tuotteet että vaihtoehtoisia tuotteita ja palveluita. Tuote- ja palveluvalinnat tehdään joko sähköisessä palvelussa tai erillisellä paperilomakkeella. Osakkaan hyväksymä huoneistokortti on kirjallinen vahvistus tilatuista tuotteista ja palveluista. Se sisältää myös lisätilauksista valmiit erittelyt kotitalousvähennystä varten.

Avoin ja aktiivinen tiedotus

YIT Talon Tekniikka käyttää remontista tiedottamiseen useita kanavia, puheluita, tekstiviestejä, sähköpostia ja kirjeitä. Lisäksi käytämme tiedotukseen sähköistä palvelua. Sieltä löytyy kätevästi yhdestä paikasta kaikki remonttia koskeva tieto, sen edistyminen ja työvaiheet. Palvelussa voi myös keskustella suoraan urakoitsijan kanssa sekä tutustua urakkaan kuuluviin tuotteisiin ja lisäpalveluihin.

Ennen remonttia pidetään asukasinfotilaisuus, johon osallistuvat kaikki asukkaat, taloyhtiön edustus sekä pääurakoitsija. Tilaisuudessa esitellään hankkeen toteuttajat, remontin tarkempi sisältö ja ohjeet remontin ajaksi, aikataulu sekä ohjeet tuotevalintojen tekemiseen. Erilaisia tiedotustilaisuuksia järjestetään myös remontin aikana aina tarpeen mukaan. 

Jokaisella YIT Talon Tekniikan toteuttamalla remontilla on oma nimetty yhteyshenkilö, joka vastaa remonttia koskeviin tiedusteluihin. Remontin ollessa käynnissä sen etenemisestä tiedotetaan viikoittain. Mahdollisista poikkeamista ja aikataulujen muutoksista kerrotaan avoimesti.

Takuu taloyhtiönne turvaksi

Remontti toteutetaan tehtyjen suunnitelmien ja hyvän rakennustavan mukaisesti ympäristöasiat huomioiden. Takuuajan puitteissa mahdollisesti ilmenneet virheet ja puutteet korjataan kootusti vuositakuukorjausten yhteydessä. Takuuajasta vastaa erillinen takuutiimi.

 

Kiinnostuitko?