Julkkikset kertovat – näin minä shoppailen

Millainen on hyvä ostokokemus? Entä mikä saa valitsemaan ostopaikaksi kauppakeskuksen? Neljä suomalaista muoti-, viihde- ja media-alan ammattilaista paljastaa shoppailufilosofiansa ja näkemyksensä kuluttajina.

  1. Millainen shoppailija olet?
  2. Missä teet mieluiten ostoksesi ja mikä vaikuttaa valintaasi?
  3. Mikä saa sinut valitsemaan ostopaikaksi kauppakeskuksen?
  4. Millainen on hyvä ostokokemus?

”Aiemmin ostelin perjantaipaitoja, jos jokin kismitti”

Anne Kukkohovi 

Malli, juontaja, PR-ammattilainen, Supermood-luonnonkosmetiikkabrändin perustaja

 1. ”Olen impulsiivinen shoppailija, mutta arvostan laatua ja ekologisuutta. Jos kukkaronnyörit ovat tiukalla, en yksinkertaisesti mene houkutusten äärelle. Aiemmin ostelin perjantaipaitoja, jos  jokin kismitti. Nykyään voi mennä puoli vuotta, etten osta mitään.”

 2. ”Rakastan suomalaisia designmyymälöitä, mutta sorrun myös nettishoppailuun tämän tästä. Tiedän yleensä mitä haluan, mutta arvokkaammat ostokset pitää saada tarvittaessa palauttaa.  Lomalla ollessani katselen kauppoja rennommalla silmällä ja ostoksia tulee tehtyä spontaanimmin.”

 3. ”Tavaratalot ja kivijalkaliikkeet ovat hieno osa kaupungin tunnelmaa, eikä niiden rooli katoa. Sama asia pätee laatulehtien kanssa. Hieno kuva, paperi, taitto ja toimituksellinen sisältö kestävät  aikaa. Myös liikkeissä haetaan ostokokemusta ja elämyksiä. Siksi hoitolat ja muut palvelut ovat tärkeä osa tavaratalojen tarjontaa.”

 4. ”Ostokokemus on mieluinen, kun löydän hyvän tuotteen ja saan sujuvaa palvelua. Myyjän on osattava aistia ostajan tunnetila. En aina kaipaa 15 minuutin selontekoa tuotteesta tai  suunnittelijasta. Myös visuaalinen puoli on iso osa elämystä. Itse ostan joskus Pariisista kahden euron minileivoksen pelkän pakkauksen ja ostokokemuksen vuoksi. ”

”Kaipaan ostoelämykseltä selkeitä konsepteja ja viipymisen mahdollisuutta”

Vesa Silver

Stylisti, suunnittelija, bloggaaja

1. ”Nuorena shoppailin paljon enemmän kuin nykyään. Harvoin ostan enää mitään hetken mielijohteesta ja myös alennusmyynnit kierrän kaukaa välttääkseni hutiostokset. Turha shoppailu tuntuu karisseen muutenkin ihmisiltä pois. Ideaalitilanteessa tuotteita voi käyttää useasti – tätä painotan myös asiakkailleni.”

2. ”Teen mahdollisimman paljon ostoksia fyysisissä liikkeissä ja kivijalkamyymälöissä. Kauppakeskuksissa käyn myös. Niissä mallit ovat usein hyvin esillä ja tarjonta on monipuolista myös erikoistuotteiden osalta. Valintaani vaikuttaa myös palvelun henkilökohtaisuus ja kokemuksen idyllisyys.”

3. ”Viihdyn kauppakeskuksissa, koska saan niistä usein kaiken tarvittavan. Työni puolesta suunnittelen aikatauluni usein siten, että ehdin hakea tuotteet joita etsin. Tällöin myös sijainti vaikuttaa: valitsen liikkeitä tai ostoskeskittymiä, jotka ovat matkani varrella.”

4. ”Ostoelämykseltä kaipaan selkeitä konsepteja, visuaalisia virikkeitä ja viipymisen mahdollisuutta. Hyvin toteutetuissa liikkeissä ja kauppakokonaisuuksissa annetaan virikkeitä kaikille aisteille. Kahvikupin äärellä saatat haluta ostaa myös silmiisi osuneen t-paidan. Myös palvelulta vaaditaan pelisilmää – tyrkytys ei toimi lainkaan.”

”Kun kerran eksyn kaupoille, saatan ostaa pinon vaatteita yhdestä liikkeestä”

Noora Karma

Taikuri, mentalisti

1. ”Shoppailen varsin harvoin, mutta silloin kun shoppailen, pyrin ostamaan laatua. Kun kerran kaupoille eksyn, saatan myös ostaa kerralla enemmän, vaikkapa pinon vaatteita yhdestä liikkeestä! Viimeksi tänään ostin pojalleni koulurepun ja tytölle lenkkarit.”

2. ”Teen pääasiassa ostokseni ulkomaanmatkoilla, jolloin suosin pieniä ja persoonallisia putiikkeja. Huonekaluja tilaan useimmiten netistä. Kotimaassakin pidän eniten pienten kauppojen uniikimmasta tarjonnasta ja fiiliksestä.”

3. ”Valikoin tietyn ostospaikan – oli se sitten putiikki tai kauppakeskus – valikoiman, tarpeen ja laadun perusteella. En nykyisin enää ehdi kuljeskella kaupoissa turhan tähden. Joudun myös ostamaan aiempaa enemmän edustusvaatteita julkisten esiintymisten vuoksi. Silloin on tärkeää tietää, että ostopaikka vastaa kaikkiin tarpeisiini.”

4. ”Hyvässä ostokokemuksessa sujuva palvelu yhdistyy visuaalisesti houkuttelevaan yleisilmeeseen. Minulle hyvä palvelu tarkoittaa sitä, että myyjä osaa asiantuntevasta suositella tuotteita tarpeideni mukaan. Pidän siitä, että liike on visuaalisesti mietitty ja erottuu massasta. Musiikillakin voi vaikuttaa huomattavan paljon yleiseen tunnelmaan.”

”Nettishoppailu ei toimi kohdallani lainkaan – vaatteet ovat aina väärän värisiä tai kokoisia”

Tuija Pehkonen

Radioammattilainen, juontaja, mediapersoona

1. ”Olen nykyään huomattavasti harkitsevampi shoppailija kuin ennen. Menen enää harvoin hulluttelemaan ja vain katsastelemaan kaupungille. Ostan mieluummin yhden hyvän, kestävän ja todella haluamani vaatteen kuin monta halpaa, pesussa nuhjaantuvaa halpistuotetta. Arvostan laatua ja hyvää palvelua.”

2. ”Minulla on muutamia pieniä suosikkiliikkeitä Helsingissä. Erottajan ja Fredrikinkadun suunnalta löytyy ihania ostospaikkoja, joissa shoppailen mieluusti. Kiireen ja pakollisten ostosten yllättäessä suuntaan tietenkin isompiin tavarataloihin ja kauppakeskuksiin, joissa kaikki löytyy kätevästi saman katon alta.”

3. ”Arvostan yhä edelleen fyysistä ostoskokemusta. Nettishoppailu ei toimi omalla kohdallani lainkaan, sillä vaatteet ovat aina vääränvärisiä tai -kokoisia. Kokemus ei ole lainkaan sama kuin liikkeissä, joihin voi oikeasti kävellä sisään vaatteita hipelöimään ja sovittelemaan.”

4. ”Positiivinen ostokokemus koostuu hyvästä ja ystävällisestä palvelusta, ammattitaitoisesta myyntihenkilöstä ja tietenkin oikean tuotteen löytämisestä. Tällöin minun on helppo poistua liikkeestä hymy huulilla.”

Monta eri muotimaailmaa saman katon alla Mall of Triplassa

Mall of Triplassa muotitietoinen asiakas pääsee kaikkien trendien äärelle yhdellä kertaa. Uudet mallistot houkuttelevat ohikulkijoita kahdessa kerroksessa: toisen kerroksen Shopping Streetillä on tarjolla rentoa shoppailua kun taas pykälää ylemmälle High Streetille levittäytyy valikoima kiinnostavia muodin ja designin erikoiskauppoja, jotka ovat erityisesti laatutietoisten luksus-shoppailijoiden mieleen. Triplan vaate- ja asustevalikoima on mittava: muodille on varattu 25 prosenttia kaikesta kauppakeskuksen pinta-alasta. Tuttujen kotimaisten brändien lisäksi tarjolla on paljon kansainvälistä huippumuotia.  

Sinua saattaa myös kiinnostaa tämä juttu: 10 syytä tulla Triplaan

Tutustu kaupan alan näkemyksiimme