Kupittaan kärki -kumppanuushanke, Turku
Tukholman kaupungin tilaamassa Södra Kajenin satamalaiturin urakassa tehtävämme oli purkaa 1800-luvun loppupuolella rakennettu öljylaituri ja rakentaa paikalle suunnitellulle asuinalueelle infraa.
Loimme perustuksia uudelle asuinalueelle Tukholman Södra Kajenin entisessä öljysatamassa. Teimme projektissa töitä maalla ja merellä.
Tukholman kaupungin tilaamassa Södra Kajenin satamalaiturin urakassa tehtävämme oli purkaa 1800-luvun loppupuolella rakennettu öljylaituri ja rakentaa paikalle suunnitellulle asuinalueelle infraa.
Maarakennustyöt kohteessa vaativat erityistä osaamista. Öljysataman aikana maahan on vuotanut runsaasti öljyä, joten maa täytyi puhdistaa ennen rakennustöiden aloittamista. Urakkamme sisälsi noin 300 metriä pitkän ja 40 metriä leveän rantakaistaleen kunnostamisen. Poistimme hienomman maa-aineksen, mutta yli 150-milliset kivet voitiin viedä murskaamoon, koska ne eivät olleet saastuneita.
Maarakennus- ja saneeraustöiden jälkeen kunnostimme vanhan laiturin ja asensimme maahan vesijohdot ja viemäröinnit rakennuksia varten. Lisäksi teimme viemäröinnit hulevesille.
Alustan paaluttaminen ja ponttaaminen olivat seuraavat tärkeät vaiheet. Laiturin reunaan pystytettävän teräspontin lisäksi maahan upotettiin laiturin purun ja kunnostuksen ajaksi kaksi rannan suuntaista ponttiriviä tilapäiseksi tukirakenteeksi.
Uusi laituri näyttää 1800-luvulla rakennetulta, sillä sen ulkoreuna päällystettiin vanhan laiturin kivillä.
Meri toi oman haasteensa projektiin. Töitä tehtiin välillä ponttoonilla ja välillä myös veden alla. Aallokossa työskentely on aina hankalampaa, puhumattakaan vedenalaisista töistä. Myös läheisten terminaalien laivaliikenne asetti rajoituksia työnteolle, sillä laivojen saapuessa ja lähtiessä työnteko vedessä oli mahdotonta.