Tapiolan uimahallin peruskorjaus ja laajennus, Espoo
Palvelut
Toteutamme Länsisataman eteläkärjen kenttälaajennusurakan. Hanke vahvistaa koko Suomelle tärkeän sataman toimintaedellytyksiä.
Länsisataman eteläkärjen laajennus on merkittävä osa Helsingin satama-alueiden kehittämistä ja kaupungin pitkän aikavälin kasvusuunnitelmaa. Hanke tukee Helsingin asemaa Euroopan vilkkaimpana matkustajasatamana ja mahdollistaa sujuvamman matkustaja- ja tavaraliikenteen Tallinnaan. Laajennus toteutetaan tiiviissä yhteistyössä Helsingin Satama Oy:n ja muiden toimijoiden kanssa, painottaen turvallisuutta, ympäristövastuuta ja satamaliikenteen häiriötöntä toimintaa.
Laajennus on osa Helsingin Sataman kehittämisohjelmaa, jonka tavoitteena on uudistaa satama-alueita ja keskittää Tallinnan liikenne kokonaan Jätkäsaaressa sijaitsevaan Länsisatamaan. Ohjelman myötä sataman kapasiteetti kasvaa ja liikenteen sujuvuus paranee, mikä tukee kaupungin elinvoimaa ja kilpailukykyä. Projekti on yksi osa Länsisataman uudistuksia. Myöhemmin tehdään laiturien korjaukset ja niihin liittyvät kenttälaajennukset, satamatunneli ja uusi Merikeskus.
Laajennuksessa rakennetaan 1,2 hehtaaria uutta kenttätilaa merelle päin. Kaksi päälaituria pitenee – ulompi 100 metriä ja sisempi 50 metriä. Päivittäisessä käytössä olevat Tallinkin ja Eckerö Linen laivojen aluspaikat säilyvät ennallaan, mutta niiden jatkeeksi rakennetaan uutta laiturikenttää meritäytöillä etelän suuntaan.
Urakka kattaa laajamittaiset laiturin ja kenttäalueen rakennustyöt, mukaan lukien nykyisten rakenteiden purkamisen, ruoppaustyöt, täytöt, laiturielementtien valmistuksen ja asennuksen sekä teknisten järjestelmien ja pintarakenteiden toteutuksen. Uusi laituri toteutetaan teräsbetonisena kulmatukimuurilaiturina, jossa kantavien kulmatukimuuri-elementtien väleihin asennetaan levymäiset saumaelementit.

Kuva: Aki Rask / Helsingin Satama Oy
Rakentaminen meren äärellä ja vaativissa talviolosuhteissa edellyttää erityistä osaamista. Suuri osa töistä tehdään vesillä, ja jää, tuuli sekä aallokko voivat hidastaa etenemistä. Työt pyritään toteuttamaan niin, että sataman operatiivinen toiminta jatkuu koko projektin ajan mahdollisimman häiriöttömästi.
Neptunuksenpuiston alueella rakennustyöt alkoivat teräsbetonisten tukimuurielementtien valmistuksella. Yhteensä valmistetaan 67 elementtiä, joista 34 on K-elementtejä (n. 230 tonnia/kpl) ja 33 saumaelementtejä (80–90 tonnia/kpl). Syksyllä toteutettiin vaativaa liukuvalua, jossa elementit valettiin 14,2 metriä korkeiksi. Valuprosessi on keskeytymätön ja yhden elementin valaminen kestää 80–90 tuntia.
Työt alkoivat kesällä 2025 ja kestävät syksyyn 2027 saakka. Sataman operatiivisen toiminnan on määrä jatkua koko projektin ajan häiriöttä.

Kuva: Aki Rask / Helsingin Satama Oy