YIT:n taidonnäyte Mall of Tripla kokoaa palvelut saman katon alle sujuvaa arkea varten

YIT:n visio on olla osaavin kumppani kestävien kotien, tilojen ja kaupunkien kehittämisessä – hyvää elämää varten. Erinomainen esimerkki tästä on Helsingin Pasilassa sijaitseva kauppakeskus Mall of Tripla, joka täytti viisi vuotta lokakuussa 2024. Mall of Triplalle on myönnetty Platinum LEED-ympäristösertifikaatti Suomen korkeimmilla pisteillä ja se on saanut asiakaskyselyssä kiitosta viihtyisyydestä, tunnelmasta ja helposta asioinnista.

Syksyllä 2020 valmistunut mittava hybridihankekokonaisuus Tripla kuvastaa YIT:n monipuolista asiantuntijaosaamista vaativissa hankkeissa. Kokonaisuus sisälsi Mall of Tripla -kauppakeskuksen, pysäköintitilojen, toimistojen, hotellin ja Pasilan uuden aseman rakentamisen. Lisäksi hankkeeseen kuuluivat asuinkerrostalot, jotka tarjoavat viihtyisät asuinpuitteet yli 400 asukkaalle. Kauppakeskuksen alla on myös metroaseman varaus.

YIT:n jokainen liiketoiminto infran, toimitilojen ja asumisen aloilta työskenteli yhdessä hankekokonaisuudessa tuoden oman erikoisalan asiantuntijuutensa mukaan, mikä näkyy toimivassa ja energiatehokkaassa lopputuloksessa. Triplassa on runsaasti viherkattoa ja alhainen energian- sekä vedenkulutus. YIT:n historian suurin rakennushanke Tripla oli koko organisaation kokoinen yhteinen ponnistus.

Onnistumisen kulmakivinä organisointi ja yhteistyö

Rakentamisesta vastannut tuotantojohtajamme Pekka Luukkonen mainitsee Triplan yhtenä merkittävänä saavutuksena sen aikataulussa pysymisen: kauppakeskus valmistui etuajassa ja avasi ovet asiakkaille suunnitellusti.

Tärkeitä kulmakiviä onnistumiselle olivat projektin pilkkominen pienempiin osiin ja erittäin toimiva yhteistyö kaupungin sekä muiden kumppaneiden kanssa. Rakennuttamisen johtajana toiminut Jarkko Pakkala, joka vastasi Triplan hankekehityksestä, suunnitteluohjauksesta ja oli mukana myynnissä, lisää avainasemassa olleen tiivis yhteistyö suunnittelun, vuokrauksen ja markkinoinnin välillä

”Opimme projektista paljon erityisesti suurten hankkeiden johtamisesta ja organisoimisesta. Pystymme tulevaisuudessa toteuttamaan vastaavia hankkeita entistä paremmin”, sanoo Luukkonen.

Hankkeen projekti-insinööri Taru Yliluoma nostaa esiin Tripla hankkeen aikana syntyneen ainutlaatuisen vahvan yhteishengen työntekijöiden keskuudessa. Myös Luukkonen ja Pakkala painottavat erinomaista yhteishenkeä.

”Kaikki puhalsivat yhteen hiileen ja yhteistyö toimi saumattomasti. Monet projektissa mukana olleet muistelevat nyt aikaa lämmöllä”, kertovat he iloisesti.

Tripla_fall2018-010.jpg

Asiakkailta kiitosta viihtyisyydestä ja mukavuudesta

Nyt, viisi vuotta sen jälkeen, kun Mall of Tripla avasi ovensa asiakkaille, toimii se yhtenä Helsingin tärkeimmistä liikenne- ja palvelukeskittymistä ja elävöittää Pasilan aluetta merkittävästi.

Mall of Triplasta löytyy yli 70 kahvilaa ja ravintolaa, 5 päivittäistavarakauppaa, hotelli sekä lähes 250 liikettä, myös YIT:n pääkaupunkiseudun asuntomyynti. Kolmen toimistorakennuksen muodostama noin 50 000 m² kokoinen Tripla Workery tarjoaa modernit toimistotilat jopa 3500 tulevaisuuden työntekijälle.

Keväällä 2024 kerätyssä Triplan asiakaskyselyssä* erityistä kiitosta kauppakeskus saa asioinnin helppoudesta ja mukavuudesta, hyvästä tunnelmasta, sekä tilojen viihtyisyydestä ja turvallisuudesta. Nämä kategoriat saivat kyselyssä arvosanaksi yli 4/5, mikä on enemmän kuin Suomen kauppakeskukset ovat saaneet vastaavissa kyselyissä keskimäärin.

Tripla_16102019-006.jpg

Helppoa asiointia keskeisellä sijainnilla

YIT näki potentiaalia Pasilan asemaseudussa ja tarttui tilaisuuteen kehittää kaupunkialuetta visionäärisesti. Asiakaskyselyssä Triplan sijainti saakin paljon kiitosta: se on helposti saavutettavissa niin autolla, raitiovaunulla, junalla, bussilla kuin pyörällä kaikista ilmansuunnista.

Asiakaskyselyssä toistuu asiakkaiden kokemus Mall of Triplasta monipuolisena palveluiden keskittymänä helposti saavutettavalla sijainnilla.

”Triplaan on loistavat kulkuyhteydet: paikalle on kätevä saapua julkisilla kulkuvälineillä tai helppo pysäköidä auto”, summaa eräs asiakaskyselyn vastaajista.

Viihtyisä ja tunnelmallinen kauppakeskus

Mall of Triplassa viihdytään niin tunnelman kuin palveluiden puolesta, selviää asiakaskyselystä. Tunnelmallisessa valaistuksessa on käytetty pelkästään energiatehokkaita LED-valaisimia.

”Kauppakeskuksen sisällä on sulava muotoilu”, huomaa yksi kyselyn vastaajista.

”Tripla on tyylikäs ja siellä on viihtyisä tunnelma”, toteaa toinen vastaaja.

Tunnelman lisäksi tilat ovat muuntojoustavia: liiketiloja voi laajentaa purkamalla seiniä ja kattoja. Asiakasvirtojen sulavuutta ja liikkumista kauppakeskuksessa edesauttavat sisäänkäynnit neljästä eri kerroksesta.

Suunnitteluvaiheen huolellisella konseptoinnilla oli merkittävä rooli liikkumisen suunnittelussa ja tilojen ulkonäössä. Rakennuttamisen johtaja Jarkko kertoo avainasemassa olleen hankkeessa kehitetyt ravintola-, kauppakeskus-, kulttuuri- ja designkonseptit, jotka toteutettiin huolellisesti.

”Jokaisella kerroksella on oma konseptinsa, joka määrittelee sisätilojen ulkonäön. Tämä luo toisistaan erottuvan ja miellyttävän tunnelman eri kerroksissa”, selventää YIT:n Pakkala.

Yhdenvertaisemmat asiointimahdollisuudet

Tunnelmallinen valaistus ja kiinnostava arkkitehtuuri ei ainoastaan luo Triplaan miellyttävää tunnelmaa, vaan on myös esteetön. Valaistuksessa on huomioitu valotehon riittävyys, tasaisuus ja häikäisemättömyys. Näkövammaisia ohjaava opastussuunnittelu koordinoitiin yhteistyössä Näkövammaisten liiton kanssa.

Kulkuyhteyksissä katutasolle ja liikennevälineisiin on huomioitu esteettömyys lisäämällä erilaisia luiskia, liukuportaita ja hissiyhteyksiä, jotta kaikilla olisi mahdollisuus asioida vaivattomasti. Kauppakeskus sai tänä vuonna siitä osoituksena Invalidiliiton Yhdenvertaista palvelua kaikille -merkin.

Opastukseen ja liikkumisen helppouteen panostettiin suunnitteluvaiheessa kokonaisvaltaisesti. YIT:n projekti-insinööri Taru Yliluoma vastasi muun muassa Mall of Triplan esteettömyys- ja liiketilasuunnittelusta, opasteista, käytävien lattioista sekä leikkipaikasta.

”Kauppakeskuksessa on käytössä vertikaalinen väriohjaus, joka auttaa asiakkaita navigoimaan tiloissa. Esimerkiksi pysäköintialueet on merkitty eri väreillä. Nämä värit jatkuvat kerroksissa, mikä helpottaa auton löytämistä ja navigoimista kauppakeskuksen eri kerroksissa”, kertoo Yliluoma.

YIT Tripla viherkatto 24 Teiden kunnossapito photo by Auvo Takkinen.jpg

Fiksuja ratkaisuja ympäristö huomioiden

Mall of Triplalle myönnettiin korkein kansainvälinen sertifiointitaso Platinum LEED-ympäristösertifikaatti Suomen korkeimmilla pisteillä ja se on ensimmäinen kiinteistö Suomessa, joka on saanut SHORE:n GOLD-tason erinomaisen turvallisuussertifikaatin.

Kauppakeskuksen energian- ja vedenkulutus on noin 40 % alhaisempi kuin vastaavan uudisrakennuksen. Viherkattotilaa on noin 41 % vehreyden ja viihtyvyyden lisäämiseksi sekä hulevesien hallitsemiseksi.

Myös sisäilman puhtauteen on kiinnitetty huomiota: hiilidioksidianturit mittaavat jatkuvasti ilman laatua poikkeuksellisen laajasti koko kauppakeskuksessa. Lisäksi Triplaparkin valaistus on liikeohjattua, jätteet kerätään keskitetyllä imujätejärjestelmällä ja parkissa sijaitsee Ekopiste.

Sujuva arki keskiössä

Kaiken kaikkiaan YIT:n suurin rakennushanke palvelee valmistuttuaan asiakkaitaan monipuolisesti. Triplasta löytyy mutkattomasti ja helposti kaikki urbaanin elämän elementit: kodit, kauppakeskuksen palvelut, toimistot ja sujuvat kulkuyhteydet kaikkialle Suomeen.

”Olen erityisen ylpeä lopputuloksesta ja siitä, kuinka hyvin asiakkaat ovat ottaneet kauppakeskuksen vastaan. Olemme selkeästi tehneet suunnittelussa ja konseptoinnissa oikeita päätöksiä”, summaa YIT:n Pekka Luukkonen lopuksi.

* 826 asiakasta arvioi Triplan sähköisellä kyselylomakkeella, jonka markkinoinnista ja tutkimuskutsun jakamisesta Tripla vastasi. Tutkimuksen tiedot kerättiin 7.3.2024-24.3.2024.