Kiertotaloutta käytännössä – näin yli 40 vuotta vanhat ontelolaatat löysivät itselleen uuden kodin
Palvelut
Kirkkonummen kunnan uusi elinkaarimallilla toteutettu koulukeskus Wigge saa pihan, josta rakentuu luonnon monimuotoisuutta tukeva oppimisympäristö. Oppilaat pääsevät ihmettelemään hulevesien virtausta ja suunnistamaan pihalla osana koulupäiviään.
Wiggen ainutlaatuisen koulupihan rakentaminen etenee vauhdilla. Tällä pihalla eri ikäryhmien oppinen ja opetus sekä liikkuminen on jäsennelty monimuotoisuus edellä. Pihasta tulee siis tärkeä osa oppitunteja.
Kun opetuspiha on valmis, sillä kukoistavat erilaiset luontotyypit, kuten metsä, niitty ja kosteikko hulevesiputkineen. Tontilla kasvaa kotoperäisiä luonnonvaraisia kasveja, pensaita omena- ja marjapuita sekä paljon muuta.
Kaiken tämän keskellä on oppilaita metsäretkellä, suunnistamassa, lataamassa tietokonetta aurinkoenergialla ja tarkkailemassa pölyttäjien elämää hyönteishotellissa.
”Oppilaalla voi olla vastuu seurata, mitä hyönteishotellissa tapahtuu ja puhdistaa tukkeutuneita puuputkia. Se on tulevaisuuden kansalaisen aktiivisen toimijuuden ja ympäristöstä huolehtimisen opettelua”, rehtori Titta Ristola Gesterbyn koulusta sanoo.
Oppilaansa uuteen koulukeskukseen tuovat suomenkielinen Gesterbyn koulu, johon myös entinen Papinmäen erityiskoulu nykyisin kuuluu ja ruotsinkielinen Winellska skolan. Oppilaita tulee olemaan eskarilaisista yhdeksäsluokkaisiin ja kaikkiaan lähes 1 300.
Pyrkimykset toiminnalliseen oppimiseen ja kestävään elämäntapaan kasvamisesta kumpuavat Kirkkonummen kunnan opetussuunnitelmasta. Kasvu ja kestävyys korostuvat myös Kirkkonummen kuntastrategiassa, joka vaikuttaa kaikkeen kunnan suunnitteluun ja toimintaan.
”Opetussuunnitelma antoi hyvän pohjan kehittää pihasta oppimista ja luonnon monimuotoisuutta tukeva ympäristö, joka täydentää perinteisiä leikki- ja pelikenttäelementtejä”, suunnittelupäällikkö Reetta Hyvärinen muistelee. Hän vastaa sivistyspalvelujen osalta toimitilahankkeista Kirkkonummella. Gesterbyn koulun rehtori Titta Ristola
Ennen kuin Gesterbyn koulukeskus Wiggen projekti alkoi, koulu, tilapalvelut ja rakennuttaja sovittivat yhteen erilaisia näkemyksiä.
”Näin varmistimme, että koulun toiminnallisen ja kestävän kehityksen oppimisen tarpeet huomioitiin pihasuunnittelun alkuvaiheessa”, Hyvärinen korostaa.
Kirkkonummen kunnan rakennuttajapäällikkö Hanne Nylund kertoo, että itse kilpailutuksessa edellytettiin myös luonnon monimuotoisuutta, huleveden hallintaa ja hiilinielun huomioimista. Esimerkiksi potentiaalisten kumppanien kanssa keskustellessa kasvivalinnoissa kannustettiin suosimaan kotimaisia puita sirotuomipihlajan sijaan.
Kirkkonummen kunta valitsi kilpailutuksen myötä koulurakennuksen ja opetuspihan suunnittelijaksi ja rakentajaksi YIT:n, joka tulee myös huolehtimaan koulukeskuksen ylläpidosta. Yritys lähti mukaan innolla ja osaavalla tiimillä.
”Tämä kuuluu ensimmäisiin kotimaisiin kouluprojekteihin, joissa luonnon monimuotoisuus on huomioitu piha-alueella näin laajasti. On hienoa olla mukana kehittämässä uutta Kirkkonummen kunnan kanssa”, elinkaaripalvelujen suunnittelupäällikkö Tony Lökfors YIT:ltä sanoo.
Yhteistyö YIT:n kanssa käynnistyi sujuvasti. Jotta Wiggen pihasta tulisi paras mahdollinen opetuspiha, suunnitteluun otettiin mukaan eri aineiden opettajia ja koulun henkilökuntaa sekä oppilaita.
Työpajoissa käytiin läpi sekä pihan yleisilmettä että yksityiskohtia. Pihasuunnitelmia esiteltiin luokissa, ja oppilaiden palautteet ja ideat kerättiin talteen.
”Hankkeeseen osallistettiin oppilaita heidän omalle ikätasolleen sopivilla tavoilla, vaikka kaikki eivät ainakaan koulun oppilaina ehdi nauttia valmiista pihasta. Näin moni sai mahdollisuuden vaikuttaa yhteiseen ympäristöön”, Hyvärinen sanoo.
Yksi oppilaiden toiveista liittyi tontin laidalla olevaan pieneen lähimetsään.
”Se on valtavan tärkeä paikka oppilaille. Siellä on rakennettu majoja ja leikitty. Meille on tärkeää, että siitä tuli osa suunnitelmaa”, Ristola kertoo.
Opettajien kädenjälki näkyy puolestaan muun muassa Opetusmetsässä, jossa oppilaat pääsevät havainnoimaan ja tutkimaan eri lajeja. Metsään tulee opettajien laatiman kivilajilistan mukaisia kotimaisia kiviä.
Vanhojen puiden annetaan lahota metsään, ja puulajit vaihtelevat kuusesta vaahteraan. Havupuut loistavat vihreinä läpi vuoden, kun lehtipuista on talvisin jäljellä vain runko. Vuodenaikojen vaihtelusta kirpoaa sisältöä oppitunneille.
Nylundin mukaan pihan esteettömyys on huomioitu normeja laajemmin. Se on hyvä asia myös pihaa vapaa-ajalla käyttäville.
”Opetusmetsään on helppoa mennä hakepolkua pitkin. Opetusmetsään tulee myös esteetön kivituhkareitti, jotta niin lapsi kuin aikuinen pääsee sinne pyörätuolilla tai muilla apuvälineillä”, Nylund kertoo.
Keinujakin on kahta sorttia: niiden alla on joko haketta tai turva-alusta.
Opettajat käyttävät opetuspihan oppimismahdollisuuksia monipuolisesti, esimerkiksi Gesterbyn koulussa on muutamia kestävään kehitykseen erikoistuneita opettajia. He laativat vuotuiset kestävyystavoitteet osaksi koulun omaa opetussuunnitelmaa.
Voisi kuvitella, että hulevesistä oppiminen on mukana tässä suunnitelmassa, sillä opetuspiha auttaa osaltaan ratkaisemaan niihin liittyvää haastetta. Hulevesissä voi olla raskasmetalleja, mikromuoveja ja ravinteita.
”Haluamme suojella herkkää ympäristöä ja varmistaa, että osa hulevesikuormituksesta imeytyy tontille erilaisten ratkaisujen avulla”, Nylund toteaa.
Lökforsin mukaan esimerkiksi sisäänkäynti- ja pyöräkatosten päälle rakennetaan viherkattoja ja pihalle tulee luonnonkivialueita putkineen, jotka viivyttävät veden kulkua. Osa vedestä kulkee kourussa pihan pinnalla. Ne kuljettavat veden matalaan hulevesikosteikkoon, jonka reunalla on laituri ja veden äärelle tyypillistä kasvillisuutta.
”Siellä on luontevaa pohtia hulevesiin liittyviä asioita, esimerkiksi sitä, miksi hulevesien viivyttäminen on tärkeää ja kuinka kosteikko siinä auttaa”, Lökfors uskoo.
Onhan sen sisällä suodatin- ja imeytyskerrokset sekä läheisyydessä ylivuotokaivot, jotka estävät kosteikon muuttumista lammikoksi.
Opetuspiha tukee luonnon monimuotoisuutta erilaisten ratkaisujen avulla. Tässä tukku esimerkkejä:
Lue lisää!
Gesterbyn koulukeskus | Projektit | YIT.fi