Kupittaan kärki -kumppanuushanke, Turku
Palvelut
Tukholman seutuhallinto valitsi YIT:n rakentamaan metroradan jatkon Sockenplanin osuudella. Työt aloitettiin elokuussa 2020, ja rakentaminen kestää noin kaksi ja puoli vuotta. Projektin kokonaisarvo on noin 400 miljoonaa Ruotsin kruunua eli noin 40 miljoonaa euroa.
Projekti on osa suurempaa Tukholman metrojärjestelmän laajennushanketta. Tulevien kymmenen vuoden aikana Tukholman seutuhallinto laajentaa metrojärjestelmää rakennuttamalla 18 uutta asemaa ja noin 30 ratakilometriä. Laajennussuunnitelmiin sisältyy lähes 30 yksittäistä sopimusta, ja koko investoinnin arvo on noin 2 miljardia euroa. Sockenplan on eteläisin asema uudella sinisen linjan rataosuudella Söderortin suuntaan, ja uuden osuuden päätekohdassa Södermalmilta Sockenplaniin kulkeva sininen linja yhdistyy nykyiseen Hagsätran haaraan.
YIT:llä on aikaisempaa kokemusta vastaavista töistä muun muassa Suomessa. YIT on ollut vuodesta 2009 lähtien yksi pääurakoitsijoista Länsimetron rakennustöissä Helsingin seudulla. YIT:llä on siis aivan tuoretta kokemusta ja osaamista suuresta metrohankkeesta. Sockenplanin projekti on kuitenkin vaativa. Tiukka rakentamisaikataulu tarkoittaa, että on löydettävä teknisiä ratkaisuja ja työskentelytapoja, joilla säästetään aikaa. Osan urakasta suunnittelee tilaaja ja osan puolestaan hoitaa urakoitsija, joten rajat on määriteltävä selkeästi. Lisäksi tiukat melua ja tärinää koskevat vaatimukset tuottavat omat haasteensa.
”Melua ja tärinää koskevat vaatimukset vaikuttavat sallittuihin työskentelyaikoihin sekä käytettävissä oleviin menetelmiin ja koneisiin. On varmistettava ajoissa, että voimme käyttää suunnittelemiamme toimintatapoja”, kertoo projektipäällikkö Mikael Porsbratt.
Tukirakenteiden suunnittelu ja toteutus suurta kaivantoa varten muodostaa merkittävän osan projektista. Tukirakenteet koostuvat RD-paaluista, berlinerseinistä, PU-ponteista sekä kaivannon seinien poikkituista. Työhön tarvitaan geotekniikan, hydrologian, tukirakenteiden ja injektoinnin asiantuntijoita. Projektin myöhemmässä vaiheessa tehtävä kalliotunneli toteutetaan käyttäen vaijerisahausta.
”Tukirakenteet ovat monimutkaiset, ja on erittäin tärkeää tutkia rakentamisen mahdolliset vaikutukset lähistöllä oleviin rakenteisiin sekä olemassa olevien rakennusten painuminen ja vaikutus pohjaveteen. Kokeneiden asiantuntijoidemme avulla me kuitenkin onnistumme tässä”, toteaa Mikael Porsbratt.