Kuluttaminen on rajussa muutoksessa – Kertakäyttötavara vaihtuu investointihyödykkeisiin

Kuluttajia kiinnostavat nyt pitkäikäiset tuotteet, joiden hankinnasta ei tarvitse kantaa syyllisyyttä. ”Pitää pystyä tuottamaan enemmän kokemuksia vähemmillä materiaaleilla”, kertoo kulutustutkija Oskar Korkman.

Oskar Korkman on markkinastrategi ja Alice Labs -yrityksen perustaja. Hän esiintyy YIT:n Rakkaudella rakennetut kaupungit -tilaisuudessa 3.11.
Oskar Korkman on markkinastrategi ja Alice Labs -yrityksen perustaja. Hän esiintyy YIT:n Rakkaudella rakennetut kaupungit -tilaisuudessa 3.11.

"Kuluttaminen on rajussa muutoksessa”, toteaa globaaleja kulutustavaramarkkinoita tutkiva Oskar Korkman 

Tämän paljastaa Alice Labsin tutkimus eri maiden kuluttajille. Sen perusteella jatkuva tavaran haaliminen on tullut päätepisteeseensä. 

”Mutta se ei tietenkään tarkoita, että kuluttaja tyytyisi arvomielessä vähempään.” 

Nyt määrää korvaa laatu. Kuluttajat odottavat tavaroiltaan pitkäikäisyyttä ja hyvää jälleenmyyntiarvoa.   

”Ihmiset haluavat saada enemmän arvoa irti omistamistaan tuotteista. Samoin he haluavat omistaa asioita ilman huonoa omaatuntoa.”

Vastuullinen kuluttaminen nousee

Kuluttajat suhtautuvat tutkimuksen perusteella aiempaa kriittisemmin liikakulutukseen ja ehtyvien luonnonvarojen käyttöön. Pikamuoti on out, kestämään tehdyt tuotteet viehättävät.  

”Tämä on se markkinan uusi ilmapiiri, jossa meidän pitää elää, ja tuottaa arvoa uusilla tavoilla. Kuluttajat ovat valmiita. Enemmänkin on kyse siitä, että emme ole osanneet luoda uusia, riittävän houkuttelevia tuotteita.”

Oskar Korkman kuulee usein yritysten johdolta, että tekisimme kyllä kestävän kehityksen mukaisia tuotteita, mutta asiakas ei ole valmis maksamaan niistä. 

Suurten kuluttajabrändien kanssa työskentelevää Korkmania argumentti ei vakuuta. Asiakas ei maksa vastuullisuudesta, vaan hyvästä tuotteesta.  

Fakta on, että kuluttajien mielenmaisema on nopeassa muutoksessa.  

”On yritysten tehtävä muokata tästä jotakin, joka on samaan aikaan houkuttelevaa ja ympäristöystävällistä. Yritysten pitää nyt erottaa kasvu ja hyvä liiketoiminta siitä, että käytetään enemmän ja enemmän materiaaleja.” 

Yrityksiltä vaaditaan empatiaa ymmärtää tavaraähkyyn kyllästynyttä kuluttajaa, kykyä vastata globaaliin muutokseen ja omalta osaltaan nopeuttaa sitä.  

”Nyt on viimeinen hetki ymmärtää tämä muutos ja reagoida siihen.”

Kaupunkiasuminen on ekologista 

Entä rakennusalalla, mitä tulevaisuuden kuluttaja haluaa? Korkman arvelee, että vastausta kannattaa lähteä etsimään tiiviin kaupunkiasumisen arvolupauksesta.  

”Moni ymmärtää, että se on varmasti ekologisin tapa asua.” 

Yhteisöllisen ja ekologisen kaupunkielämän paketoiminen houkuttelevaksi tuotteeksi vaatii sen sijaan vielä tuotekehitystä.  

”Meidän pitää pohtia, miten voidaan asua tiiviisti yhdessä, hyödyntää yhteisiä resursseja ja samalla säilyttää yksityisyytemme.” 

Käytetty käy kaupaksi

Konkreettinen merkki kulutustottumusten muutoksesta nykyistä valikoivampaan ja vastuullisempaan suuntaan on käytetyn tavaran myynti.   

”Se on globaalisti räjähdysmäisessä kasvussa. Teollinen käytetyn tavaran myynti tulee olemaan isoa liiketoimintaa. Isot toimijat ovat tulossa tälle kentälle.”

Varsinkin nuoret voivat sijoittaa nykyisin vaatteisiin samalla logiikalla kuin heidän vanhempansa asuntoihin. Kallis vaate voikin olla investointi, jonka arvo nousee, kunhan tuote ja brändi ovat oikeita. Tämäkin on ympäristömielessä positiivinen uutinen: kymmenen halpavaatteen sijasta vaatekaappia koristaa yksi sijoitusvaate, jota myös vaalitaan huolella.

Tutkimuksen mukaan kuluttajat eivät myöskään odota yrityksiltä ja niiden tuotteilta täydellisyyttä. Kuluttajat ovat itsekin keskellä muutosta, pyrkimässä eroon halvasta tavarapaljoudesta, joka ei tuonutkaan onnea. Omaa elämäntapaa – ja yritysten liiketoimintaa siinä sivussa – pitää muuttaa vähitellen. 

”Tämä on matka, jonka yritykset ja kuluttajat tekevät yhdessä. Pitää ottaa konkreettisia pieniä askelia ja löytää yhdessä polku tulevaisuuteen.”  

Liiketoiminnan perusoletuksiin kuuluu ajatus kasvusta.  

”On vähän ristiriitaista, että samalla pitää vähentää resurssien käyttöä”, Korkman pohtii.  

Tutkimuksen perusteella ristiriita ei kuitenkaan ole yhteensovittamaton. Uudenlainen tapa kuluttaa voi tehdä elämästä parempaa.

Modernin arkkitehtuurin edelläkävijä Ludwig Mies van der Rohen lausahduksesta ”Less is More” näyttää tulleen totta myös kulutustavaramarkkinoilla.  

”Juuri niin”, Oskar Korkman vahvistaa.

Oskar Korkman esiintyy YIT:n Rakkaudella rakennetut kaupungit -webinaarissa 3.11. Lue lisää ja ilmoittaudu mukaan!