Länsimetron hanke toisin silmin katsottuna

Minua on harmittanut jo pitkän aikaa - harmituksen aihe on trendikkäästi ollut Länsimetro, mutta ei kuitenkaan siitä näkökulmasta mitä eri medioista olemme pääsääntöisesti lukeneet. Minua harmittaa kaikki se ikävä julkisuus ja kaikki ne mielikuvat, mitkä Länsimetroon yhdistyvät. Monia asia on mennyt pieleen, eikä vähiten viestintä, mutta se ei ole koko totuus Länsimetrosta. Kuvaavaa hankkeelle ovat räväkät otsikot, mitkä huutavat yksi toisensa jälkeen samaa sanomaa: ”Länsimetron surkuhupaisa tarina: Tässä kaikessa on epäonnistuttu.”

Kesäkuussa 2013 kirjoitimme urakkasopimuksemme Otaniemen metroaseman rakentamisesta ja heinäkuussa työt pääsivät käyntiin. Urakkamme valmistui kolme vuotta kestäneen rakentamisen jälkeen kesäkuussa 2016 ja luovutimme sen tilaajallemme sopimuksemme mukaisessa aikataulussa vain viikko sen jälkeen, kun julkisuuteen oli tullut uutinen ”Länsimetro viivästyy jopa kuukausia”. Tuolloin Länsimetro uutisoi ongelmista metron turvallisuusjärjestelmien testaamisessa.

Tällaisen uutisoinnin jälkeen on miltei mahdotonta saada ääntä kuuluviin ja kertoa poikkeuksellisen vaativan rakennuskohteen toteutuksesta. Ja siitä, millaista ylpeyttä tunnen omista rakentamisen ammattilaisistamme ja näiden ammattilaisten sinnikkyydestä viedä rakentaminen matkan varrella olleista vaikeuksista huolimatta maaliin. Tulee jännä fiilis, kun nostan Otaniemen aseman esille yhtenä upeimmista kalliotilarakentamisemme referensseistä ja lähes poikkeuksetta keskustelukumppani toteaa: ”Eihän se metro kulje vieläkään”. Niin, ei kulje ei, mutta mukana on ollut valtava määrä ammattilaisia eri aloilta, joiden ammattitaidosta Länsimetro on joka tapauksessa erinomainen näyte – olemme hoitaneet leiviskämme kunnialla. Se, että metro ei kulje alkuperäisessä aikataulussaan ei johdu mistään yksittäisestä urakkakokonaisuudesta tai tekijästä, vaan on monien asioiden summa.

Nyt, kun liikennöinnin aloittaminen on lähellä, olisiko jo aika kääntää hankkeen julkisuus siihen suuntaan, että kerrottaisiinkin missä kaikessa on onnistuttu? Mitä kaikkea uutta ja erinomaista on toteutettu? Mitkä ovat hankkeen taloudelliset vaikutukset ympäröivälle yhteiskunnalle? Helsinki ja Espoo saavat hienon uuden metron, mitä kelpaa esitellä myös kaikille niille ulkomaisille vieraille, joita esimerkiksi Aaltoyliopistolle saapuu.

Haluaisin päästä jo kertomaan, miten hienoa työtä Otaniemen Aaltoyliopiston aseman suunnittelussa ja rakentamisessa on tehty. Olen ylpeä tekemästämme työstä, ammattilaisistamme ja heidän sinnikyydestään! Olisiko nyt positiivisten uutisten aika Länsimetron osalta?

Anne Piiparinen, Divisioonan johtaja, Infrarakentaminen
Anne on kokenut infrarakentamisen osaaja, erityisesti kalliotila- ja laitosrakentamisen, satamarakentamisen sekä kaupunkien infraurakoinnin osalta. Asiakkaan tavoitteiden täyttäminen yhteistoiminnallisia toteutustapoja hyödyntäen on lähellä Annen sydäntä.