Älä oikaise, vaikka ärsyttää

Voi ei, täällä on taas rakennustyömaa. Ja olen jo myöhässä. Jospa vähän oikaisen tuolta aidan takaa, kun siellä ei näy olevan ketään... Näin moni saattaa ajatella nähdessään kulkureitillään työmaa-aidan tai muun esteen.

Älä kuitenkaan oikaise, vaikka olisi kiire. Työmaa-aitaa tulee aina kunnioittaa, sillä sitä ei ole pystytetty kaupunkilaisten kiusaksi. Aitojen ansiosta rakennustyömailla tapahtuvat vakavat onnettomuudet ovat vähentyneet jopa 30 prosenttia viime vuosikymmenen aikana.  

Rakennustyömailla turvallisuutta suunnitellaan pitkäjänteisesti ja tarkasti niin työmaan työntekijöiden kuin työmaan ympäristössä kulkevien ihmisten osalta. Tarkan suunnittelun ansioista liikkuminen on turvallista työmaa-aidan molemmilla puolilla. 

”Työmaaympäristön turvallisuuteen kuuluvat muun muassa kulkureittien suunnittelu kaikille kulkuvälineille ja jalankulkijoille, sijaisreittien suunnittelu, aidoitukset turvallisuuden varmistamiseksi ja tietysti hyvinkin laaja viestintä työmaasta ja sen tuomista muutoksista kulkureitteihin. Häiriöt, kuten sähkö- tai vesikatkot, pyritään aina minimoimaan”, kertoo Kruunusiltojen allianssin Hakaniemen osaprojektin vastaava mestari Mikko Illikainen YIT:ltä.  

Reitit suunnitellaan käyttäjien tarpeisiin 

Lähtökohtana poikkeusreittien suunnittelussa ovat niiden käyttäjät. Kaikki lähistön asukkaat, työpaikat, koulut ja päiväkodit tulee huomioida: Täytyy miettiä, onko kohteessa ajorata vai kevyen liikenteen väylä vai molemmat. Niin rollaattorilla kuin lastenrattailla täytyy päästä liikkumaan.  

Jos alue on vilkkaasti liikennöity, voi olla syytä asentaa paikalle väliaikaiset liikennevalot. Jalankulkureittien tai ajoliikenteen siirtoon hankitaan lupa. 

Tilapäiset muutokset ja kestollisesti lyhyet muutokset ohjataan hetkellisesti. Muuttuneista tai muuttuvista reiteistä ja työmaan kestosta viestitään muun muassa työmaiden sosiaalisen median kanavissa ja kaupungin verkkosivuilla. Isoimmat muutokset päivitetään Google Mapsiin.  

Turvallisuudesta huolehtiminen kuuluu kaikille 

Etenkin vilkkaasti liikennöidyillä paikoilla, kuten Illikaisen tämänhetkisellä työmaalla Helsingin Hakaniemessä, työmaaympäristön turvallisuuden huomioiminen on päivittäistä tarkkailua ja aktiivista työtä, jota tehdään työmaalle laadittujen suunnitelmien mukaisesti 

Turvallisuudesta huolehtivat kaikki työmaalla, mutta sitä varten on nimetty myös omat turvallisuusasiantuntijat ja työsuojeluvaltuutetut. Rakentajan toimesta työmaalla tehdään kerran viikossa MVR-mittaukset, lainsäädännön edellyttämät rakennustyömaan kunnossapitotarkastukset eli niin sanotut viikkotarkastukset. Töiden aikaisille liikennejärjestelyille on puolestaan oma mittari, jolla testataan, että liikennejärjestelyt ovat luvitetun suunnitelman mukaiset ja liikenne toimii (TLJ). 

Jokainen työmaalle töihin tuleva käy työturvallisuusperehdytyksen, johon kuuluu työmaakohtainen perehdytys ja yleisperehdytys. Myös työvaihekohtaiset työturvallisuussuunnitelmat käydään läpi, jotta jokainen tietää, mitä tehdään, ja mitä vaatimuksia turvallisuudelle on. 

Työmailla on käytössä QR-koodi sekä päivystyspuhelin, jonka kautta saa yhteyden työmaalle ja kertoa, jos jokin työjärjestely tuntuu vaaralliselta.  

”Kansalaisen ja poikkeusreittien käyttäjien havainnot ovat arvokkaita. On tärkeää, että jokainen työmaista ymmärtämätönkin voi kokea kulkevansa turvallisesti työmaan ohi ja sen läheisyydessä”, sanoo Mikko Illikainen. 

Kaupunki kehittyy rakentamalla 

Vaikka työmaat aiheuttavat välillä päänvaivaa liikennejärjestelyiden osalta, on hyvä muistaa, että kaupunki kehittyy vain rakentamalla.  

On tärkeää sekä ylläpitää hyvin toimivaa kaupunkiympäristöä, jotta kaikki palvelut kuten vesi, sähkö ja viemäröinti toimivat moitteettomasti jatkossakin, että myös kehittää kaupunkia tulevaisuuden tarpeisiin. Näin kaupunki pysyy toimivana ja elinvoimaisena. Myös kestävyysnäkökulmat tulevat entistä tärkeämmiksi kaupunkisuunnittelussa. 

Katso videolta, mitä työmaalla tapahtuu ja miten turvallisuutta suunnitellaan