Takaisin

Ihmiset, luovuus ja rakkaus: ravintolatrendit vuonna 2017

Mall of Triplan ravintolamaailman suunnittelussa mukana oleva yrittäjä Kim Heiniö haluaa avata vain hyviä ravintoloita. Hänen mukaansa trendit elävät jatkuvasti ja lopulta asiakkaat ratkaisevat sen, mistä ilmiöistä kohistaan eniten. Lue tästä Heiniön ennustukset ravintolamaailman tulevista suuntauksista.

1. Ihmiset tekevät tunnelman

“Koen, että on tärkeää saada kasvot ravintoloiden takaa esille. Se on se, mihin ihmiset rakastuvat ja kiintyvät – ihmisiin."

"Täydellinen ravintola ylittää odotukset. Se saa asiakkaan halaamaan häntä palvellutta tarjoilijaa tai kokkia ja kiittämään ihanasta illasta. Minusta täydellinen ravintola lähtee tunnelmasta, ei siitä, millaiset seinät ravintolassa on tai kuinka koristeellisia lautasia käytetään.”

2. Pehmeät arvot kiinnostavat

“Ihmiset ovat koko ajan kiinnostuneempia siitä, millaisen jalanjäljen he jättävät maapallolle ja mitä laittavat suuhunsa. Tämän myötä kasvissyönti ja vegaanisuus lisääntyvät ja lyövät läpi myös Suomessa. Myös street food sekä kirkkaat ja yksinkertaiset konseptit, joissa mennään laatu edellä, tulevat kasvamaan.

Lisäksi Suomessa vahvistuvat suomalaisuus ja helsinkiläisyys. Ehkä me vastaamme näin maailman trendeihin ja pohdimme sitä, mikä on lähinnä meidän identiteettiämme.”

3. Kaiken lähtökohtana on luovuus

“Matkustan todella paljon ja pyrin ammentamaan ideoita maailmalta. Ennen vaikutus tehtiin rahalla, nykyään kävijöitä inspiroi luovuus ja sen takana olevat ihmiset. Esimerkiksi Lontooseen nousee kahden vuoden välein uusi, trendikäs ravintola-alue. Ensin luovat ihmiset ottavat omakseen jonkun edullisen kaupunginosan. Heidän perässään tulevat sitten muut ihmiset – ja sitä myöten myös kaupallisuus, mikä tarkoittaa hintojen nousua. Tämä taas ajaa luovat ihmiset etsimään uusia paikkoja. Näin trendit syntyvät.

Suomessa on sen verran vähän ihmisiä, ettei kokonaisia luovia kaupunginosia synny kovin helposti. Sen sijaan meillä on luovia yhteisöjä ja kommuuneja, joissa tapahtuu ihmeitä. Niistä voi kasvaa vaikka mitä.”

4. Muuntautumiskyky kantaa pitkälle

“En ole pyrkinyt ensimmäisen avaamani ravintolan jälkeen avaamaan yhtään trendikästä ravintolaa, ainoastaan hyviä ravintoloita. Media, asiakkaat ja somenäkyys ratkaisevat, mistä ruokapaikasta nousee hitti."

"Kun aikoinaan työstin Ateneumin ravintolaa suunnittelijan kanssa, tavoitteenamme oli luoda paikka, joka on ajankohtainen vielä kymmenenkin vuoden päästä. Meille oli selvää, että silloin ei kannata tehdä sellaista, mikä on trendikästä vain hetken. Ajattoman ja jatkuvasti kiinnostavan ravintolan luominen ei ole helppo tehtävä suunnittelijalle.

Toivoisin, että maailmalla jo trendiksi nousseita hybridiravintoloita tulisi pian myös Suomeen. Hybridiravintolan toimintamalli kätkee sisäänsä monta erilaista liikeideaa, joten ravintola muuntautuu ajan ja asiakkaiden mukaan. Tämä trendi on vasta tuloillaan – voi olla, että vielä tänä vuonna emme juurikaan näe hybridiravintoloita suomalaisessa katukuvassa.”

Kokeile näitä: onnistujia meiltä ja maailmalta

“Yksi menestyjistä on Helsingin Eirassa sijaitseva Basbas. Kyseinen ravintola oli varmasti vuoden 2016 suosituin urbaani ravintola. Olen käynyt siellä muutamia kertoja, mutta monesti joutunut myös tilanteeseen, etten saa pöytää, koska se on täynnä. Basbas personoituu todella paljon omistajiin, jotka hääräävät siellä koko ajan. Se on yksi kyseisen ravintolan vahvuuksista.

Maailmalla suosikkini on Ace Hotel -hotelliketjun konsepti, josta olen saanut nauttia Lontoossa, New Yorkissa ja Los Angelesissa käydessäni. Vaikka suurin osa hotellin asiakkaista tulee muualta maailmasta, konseptin fiilis on rakennettu paikallisuudelle ja yhteisölle. Niissä hotelleissa on tosi nastaa asua, sillä niissä kokee olevansa osa yhteisöä.”

Sinua saattaisi kiinnostaa myös nämä:

Mall of Triplan ravintolamaailmassa näkyy Kim Heiniön kädenjälki

Kesän 2017 vaatetrendit, joita asiakkaasi rakastavat


lisää Kaupan alan näkemyksiä