Ryhmä 2- ja 4- luokkalaisia kävi syksyllä tutustumassa Raide-Jokerin Veräjälaakson siltatyömaan arkeen. Vierailun yhteydessä heräsi useita kysymyksiä, joita moni muukin pohtii, mutta ei uskalla kysyä; kuten missä käydään vessassa ja syödäänkö työmaalla donitseja.

Raide-Jokerin taustaa

1. Mikä Raide-Jokerista tulee?
Raide-Jokeri on Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen välille rakennettava pikaraitiolinja. Radan pituus on noin 25 km, josta noin 16 km sijoittuu Helsinkiin ja 9 km Espooseen. 

2. Mistä tuli idea Raide-Jokeriin?
Idea tuli kaupunkilaisilta ja heidän edustajiltaan, joiden mielestä Bussilinja 550 on jo liian ruuhkainen.

3. Miksi Raide-Jokeria rakennetaan?
Raideyhteys korvaa runkobussilinja 550:n, joka on Helsingin seudun vilkkaimmin liikennöity bussilinja. Sen kuljetuskapasiteetti ei pysty vastaamaan kasvavaan matkustajamäärään. 

4. Milloin Raide-Jokerin suunnittelu aloitettiin?
Helsingin ja Espoon kaupungit hyväksyivät hankesuunnitelman vuonna 2016. Hankesuunnitelman lähtökohtana oli Itäkeskus–Leppävaara välillä Raide-Jokerin alustavan yleissuunnitelman (2009) mukainen ratalinja ja Leppävaara–Otaniemi välillä v. 2013 tarkistetun suunnitelman mukainen ratalinja. Hankesuunnittelu tehtiin vuoden 2015 aikana.

5. Milloin työt päätettiin aloittaa?
Espoon kaupunginvaltuusto hyväksyi Raide-Jokerin uuden kustannusarvion huhtikuun lopulla ja Helsingin kaupunginvaltuusto oli hyväksynyt kustannusarvion jo maaliskuussa. Raide-Jokerin allianssiosapuolet allekirjoittivat toukokuussa sopimuksen pikaraitiotien toteuttamisesta, jolloin rakentaminen voitiin aloittaa toukokuussa 2019.

YIT Raide-Jokeri Koululaiset.jpg

6. Miten Raide-Jokeri rakennetaan?
Raide-Jokeri rakennetaan erilaisia asioita osaavien ihmisten yhteistyöllä.

7. Miten saatte rahat Raide-Jokerin rakentamiseen?
Espoo ja Helsinki maksavat oman osansa kuluista. Valtio avustaa ratainfran toteuttamista Espoossa ja Helsingissä. Tarkemmin Raide-Jokerin rahoitusta avataan hankkeen sivuilla.

8. Kuinka kauan rakennatte sitä Raide-Jokeria?
Rakentaminen kestää kesäkuusta 2019 joulukuuhun 2023 ja tämän jälkeen rataa vielä testataan ja ratikan kyytiin pääsee kesäkuussa 2024. Rakentamisen etenemistä voi seurata Raide-Jokerin verkkosivujen Rakentaminen-osiossa.  

9. Miksi se kestää niin kauan?
Meillä on 25 kilometriä rataa ja siinä on aika monta kiskon pätkää, jotka tulee asentaa paikalleen. Ennen kuin edes kiskoja päästään rakentamaan, on meidän siirrettävä vesijohdot pois radan tieltä, jotta ne eivät jää radan alle. Emmekä voi rakentaa joka paikassa samaan aikaan, koska sitten ihmiset eivät pääsisi liikkumaan ollenkaan työmaan läheisyydessä.

10. Miksi bussi 550 ei riitä?
Ennusteena on, että Helsingin seudulla on vuonna 2050 noin 2 miljoonaa asukasta ja yli miljoona työpaikkaa. Väestömäärän kasvusta johtuvan liikkumisen lisääntyminen tavoitellaan suuntautuvan kestäviin liikkumismuotoihin: joukkoliikenteseen, kävelyyn ja pyöräilyyn. Nykyisin bussilinjalla 550 matkustaa 40 000 henkeä vuorokaudessa. Raide-Jokerilla on ennustettu tehtävän vuonna 2030 noin 91 000 matkaa arkivuorokaudessa. Vuonna 2050 matkoja on ennusteen mukaan jo 125 000 arkivuorokaudessa.

11. Minkä värinen ratikasta tulee?
Raitiovaunujen värit ovat valkoinen, musta ja turkoosi.

12. Kuka omistaa Raide-Jokeri-projektin?
Helsingin ja Espoon kaupungit. Raide-Jokeria rakentaa allianssi, jonka osapuolia ovat Helsingin ja Espoon kaupungit, YIT, Sweco, Ramboll Finland, NRC ja Sitowise. 

YIT Raide-Jokeri ulkoasu.jpg

Raide-Jokerin rakentaminen

13. Montako ihmistä rakentaa Raide-Jokeria?
Satoja ihmisiä.

14. Miten rakentamista ohjataan?
Rakentamista ohjataan harkitsevasti ja yhteistyössä eri osapuolten kesken, eli tilaajan, suunnittelijoiden ja pääurakoitsijan. He pitävät esimerkiksi suunnittelupalavereita ja muita kokouksia, joissa ratkaistaan esimerkiksi, miten rakennetaan. Päivittäistä tekemistä työmaalla ohjaavat projektin aluevastaavat ja työnjohtajat, jotka pitävät viikoittain kokouksia, joissa suunnitellaan töitä ja niiden toteutusta.

15. Miten työt sujuvat?
Työt sujuvat pääosin hyvin. Välillä työmailla tulee kuitenkin vastaan yllätyksiä. Esimerkiksi kallion pinta voi olla ylempänä kuin on arvioitu tai sitten kaivutöiden edetessä tulee vastaan vanhoja rakenteita, josta ei ole ollut tietoa. Nämä tilanteet sitten hidastavat rakentamisen edistymistä.

16. Syöttekö donitseja?
Joskus on kiva herkutella, mutta ei joka päivä. 😉

17. Onko rakentajan työ kivaa?
Kyllä on! On hienoa kun pääset näkemään työn jäljen ja voit sanoa kaverillesi, että minä olen ollut tekemässä tuota.

18. Onko rakentaminen rankkaa?
Rakennustyö on hyvin vaihtelevaa, kiire ja ympäristön olosuhteet tekevät siitä välillä rankkaa. Nykyisin on paljon hyviä koneita ja apuvälineitä, jotka helpottavat raskaita töitä.

19. Kuinka kauan työvuoro kestää?
Normaali työpäivä on 7:00-15:30, mutta jotkut tekevät pidempää työpäivää ja ovat töissä jopa ilta kuuteen asti. Monesti he lähtevät sitten perjantaina aikaisemmin kotiin tai pitävät perjantain vapaana.

19. Tehdäänkö töitä ympäri vuorokauden ja myös viikonloppuina?
Emme tee kyllä ihan noin paljon töitä. Välillä tulee tilanteita, että joudumme tekemään öisin ja viikonloppuisin töitä, koska silloin on vähemmän liikennettä työmaan läheisyydessä.

20. Jos on vessahätä, minne mennään?
Työmaalla on bajamajoja, jos ei lähellä ole kiinteää toimistoa, jossa on perinteinen vesivessa.

YIT Raide-Jokeri Verajalaakso silta.jpg

21. Paljonko sillan rakentaminen maksaa?
Paljon. Hinta riippuu sillasta, kuten rakennetaanko esimerkiksi veden päälle. Pienemmät sillat ovat satoja tuhansia ja isot kymmeniä miljoonia.

22. Miten saa rakennettua kaikkien putkien päälle?
Jotta raiteet saadaan rakennettua, pitää maan alla olevia putkituksia ja kaapeleita siirtää pois raiteiden alta. Siirto on myös järkevää senkin kannalta, että jos putkituksia tarvitsee myöhemmin korjata, ei tarvitse katkaista rataliikennettä. Jos putkituksia ja kaapeleita ei voida siirtää pois radan alta, ne suojataan teräksisillä suojaputkilla, jotka suojaavat rakenteita esimerkiksi radan painolta. Putkien päälle tulee erilaisia maakerroksia, jotta loppuvaiheessa radan rakenteet voidaan tehdä maantasoon.

23. Kuinka pitkät lomat Raide-Jokerissa on?
Lomia on normaalisti yhteensä 7 viikkoa vuodessa. Maanrakennustöissä lomia pidetään paljon talvella, jolloin rakentaminen on hitaampaa ja vaikeampaa lumen ja pakkasen takia.

24. Onko Suomessa liikaa työmaita?
Ei ole tällä hetkellä. Vaikka tuntuisi välillä, että omalla reitillään olisi paljon työmaita, niin kokonaisuudessaan on paljon alueita, joilla ei rakenneta. Myös kaupungit miettivät, milloin kannattaa rakentaa ja missä, jotta ihmisille ei muodostu liikaa haittaa rakentamisesta.

25. Paljonko saatte palkkaa?
Saamme rakennusalan mukaisia palkkoja, mutta tärkeintähän ei ole raha vaan kivat työkaverit ja hauskat hommat.

26. Onko teillä evästaukoja? Montako taukoa teillä on päivässä?
On evästaukoja. Kaikki saavat pitää päivässä kolme taukoa, kaksi kahvitaukoa (9 ja 14) ja yhden ruokatauon yleensä kello 11.

YIT Raide-Jokeri Albergaesplanadi.jpg

Koneet työmaalla

27. Mikä on tärkein kone työmaalla?
Meidän työmaan tärkein kone on kaivinkone. Kaivinkone kaivaa huonon maan pois ja täyttää kaivannon kiviaineksella. Kaivinkone on myös tärkeä tavaroiden siirtelyssä ja putkien asentamisessa.

28. Kuka koneet maksaa?
Raide-Jokeri maksaa sovitun korvauksen koneiden käyttämisestä työmaalla niille, jotka koneet omistavat ja maksavat esimerkiksi niiden huollot.

29. Miten koneet kuljetetaan työmaalle?
Koneet tuodaan työmaille kuorma-auton vetämän lavetin, eli tosi ison peräkärryn kyydissä, jolta koneet ajavat alas.

30. Millä koneella rakennetaan veteen?
Yksinkertaisesti vastattuna erikoiskalustolla, eli erikoisrakenteisella paalutuskoneella tai kaivinkoneella, jolla lyödään tukipaalut veteen. Paalujen päälle nostetaan sitten teräspalkkeja.

32. Miten painava kone pysyy veden päällä?
Vedessä on nostetta, mikä tarkoittaa ylöspäin suuntautuvaa voimaa.  Kun veden päälle asetetaan tarpeeksi iso lautta, se kannattelee painavaa työkonetta.

31. Onko teillä nosturi?
Nosturia ei ole pysyvästi työmaalla. Kaivinkoneet pystyvät nostamaan suurimman osan rakennusmateriaaleista paikoilleen. Tarvittaessa työmaalle tilataan autonosturi, joka voi nostaa painavia tavaroita kauas.

32. Mitä työkoneita ja välineitä käytätte?
Käytämme todella paljon eri koneita ja välineitä kuten: kuorma-autoja, tela- ja pyöräalustaisia kaivinkoneita, pyöräkuormaajia, maantiivistäjiä, eli täryjyriä, autonostureita, dumppereita, stabilointikoneita, paalutuskoneita, erilaisia mittalaitteita kuten takymetri, traktoreita, puskutraktoreita, asfaltointikoneita, porakoneita, käsisirkkeleitä, uppopumppuja, aggregaatteja…

YIT Raide-Jokeri Linnoistustie.jpg

Työturvallisuus

33. Pidättekö työmaalla kypäriä päässä?
Työmaalla on aina pidettävä kypärää! Se suojaa päähän kohdistuvilta kolhuilta.

36. Mitä turvavarusteita teillä on?
Työmaa-alueelle mentäessä pitää aina olla turvajalkineet, kypärä, suojalasit, kuulosuojaimet ja heijastava suojavaatetus (kirkkaankeltaiset tai -oranssit työvaatteet). Työtehtävästä riippuen on myös käytettävä esimerkiksi turvavaljaita (jos tehdään korkealla töitä), hengityssuojainta tai muita työtehtäväkohtaisia suojaimia.

34. Onko rakentaminen turvallista?
Kun noudattaa annettuja ohjeita, liikkuu varovasti ja ei ota turhia riskejä työmaalla, on rakentaminen hyvinkin turvallista. Valitettavasti työtapaturmia sattuu ja ne monesti johtuvat huolimattomuuksista ja työturvallisuuslaiminlyönneistä. On todella tärkeää, että työmaalla ei liikuta kiireessä, hosuta tai olla noudattamatta ohjeita. Suhtaudumme aina työturvallisuuteen hyvin vakavasti.

 

Lue lisää Raide-Jokerista

Raide-Jokeri

 

Vastaukset: Olli Särkelä, Esa Nieminen, Raita Kivilahti, Pirita Tiusanen, Jussi Silvo, Annika Saarman, Antti Toivanen ja Jussi Mäki 
Kuvat: Raide-Jokeri