Silta on insinöörityön taidonnäyte – 10 kysymystä siltojen rakentamisesta
Palvelut
Isot koneet, räjäytykset ja työskentely maan alla vei kalliorakentamisen yksikönjohtaja, Visa Myllymäen, sydämen jo opiskeluaikana.
Visa Myllymäen tie kalliorakentamisen parissa avautui jo opiskelujen aikana kesäharjoittelun merkeissä vuonna 2001. Alalle pyrkiville Myllymäki suositteleekin haalariharjoittelua.
”Vaikka hinku voisikin olla kova suoraan työnjohtotehtäviin, työmaakokemus antaa valmiuksia etenemiseen. Harjoittelussa oppii paljon ja sitä kannattaa hyödyntää. Koko loppu-ura on sitten aikaa astua suurempiin saappaisiin.”
Omaan työmaakokemukseen Visa Myllymäki listaa mm. Outokummun Pyhäsalmen kaivoksen, parkkilouhintatyömaan Turusta, Vuosaareen liikennetunnelin, Helsinki-Vantaan lentoaseman terminaali 2:n matkatavaratunnelin, Jämsänkoski-Jyväskylä junaliikennetunnelien peruskorjauksen, Länsimetron tunnelien louhinnan, Kylylahden kaivoksen vinotunnelin ja E18 Hamina-Vaalimaan moottoritien Vaalimaan tunneliurakan.
Vuodesta 2018 hän on työskennellyt YIT:llä yksikönjohtajana, vastuualueenaan kalliorakentaminen. Työpäivät kuluvatkin ihmisten, osaamisen, kaluston ja toimintatapojen iskukyvyn ylläpidossa.
Kalliorakentamisessa työpäivä aloitetaan aikaisin, viiden-kuuden maissa. Se on tottumiskysymys ja aikaisin aamulla ei voi olla väsynyt, ihan jo työturvallisuudenkin takia. Kun työhön kuuluu isoja koneita, räjäytyksiä ja työskentelyä maan alla, ei virheille ole sijaa. Tärkeänä osana työtä ovat myös ihmiset ja uniikit kohteet.
”Kalliorakentaminen on konkreettista ja siinä näkee mitä on saanut aikaiseksi. Ensin louhitaan ja sitten varmistetaan, että luola pysyy kasassa pitkälle tulevaisuuteen. Luonnon olosuhteet, kallio ja maaperä aiheuttavat jokaisessa kohteessa erityispiirteitä, joita pitää hallita. Luonnonvoimien hallitseminen onkin meillä suurimpia haasteita”, sanoo Visa.
Louhinnassa tehdään työtä isojen koneiden avustuksella, mutta työ on pohjimmiltaan kuitenkin käsityötä. Kalliota poratessa pitää esimerkiksi tuntea kallio koneen ohjaimissa ja seurata näkyviä vinkkejä väreissä ja halkeamissa. Kiven työstämisen oppi tulee kokemuksen kautta ja se helpottaa työtä.
”Ihmisten tekeminen ja osaaminen ovat tärkeimmät työkalut. Johtaminen, suunnittelu, yhteistyö, tietämys materiaaleista, louhinta- ja räjäytystekniikka muutamia osa-alueita mainitakseni. Ja kun mennään kalustopuolelle, taivas on rajana. Kehitysmahdollisuuksia tällä alalla on paljon, kun osaamisen pitää olla hyvin laaja.”