Kupittaan kärki -kumppanuushanke, Turku
Palvelut
Kruunusillat on Helsinkiin rakennettava raitiotie, joka on kaupunkirakentamista parhaimmillaan. Kruunusillat-hankkeessa suunnitellaan kaupunkia, tehdään vaativaa infrarakentamista ja mahdollistetaan kaupunkilaisille kestävä tapa liikkua. Hankkeessa rakennetaan raitiotien lisäksi useita siltoja, uusitaan ja rakennetaan katuinfraa, tehdään ranta- ja vesirakentamista sekä korjataan mm. viemäreitä, vesi- ja sähköjohtoja sekä telekaapeleita.
Kruunusillat-raitiotie toteutetaan kahden urakkamuodon yhdistelmänä. Kalasataman ja Kruunuvuorenrannan väliset kaksi siltaa, Finkensilta ja Kruunuvuorensilta, sekä Korkeasaaren esirakennus toteutetaan kokonaisurakkana, johon Helsingin kaupunki valitsi urakoitsijaksi YIT:n ja Kreaten työyhteenliittymän. Yhteyden muu rakentaminen tehdään puolestaan allianssimallilla, jossa YIT on myös mukana. Allianssin muita osapuolia ovat Helsingin kaupunki, NRC Group Finland Oy, Ramboll, Sweco ja Sitowise.
”Allianssimallissa tilaaja, rakentaja ja suunnittelija istuvat samaan aikaan saman pöydän ääressä pohtimassa parempia ratkaisuja tehokkaammin. Siinä kaikki voittavat tai häviävät. Allianssia käytetään normaalisti tällaisissa hankkeissa, jotka ovat monimutkaisia ja niihin sisältyy paljon riskejä tai mahdollisia muutoksia. Niissä se toimii parhaiten”, kertoo Kruunusillat-allianssin projektinjohtaja Jere Keskinen YIT:ltä.
Kehitysvaiheen jälkeen Helsingin kaupunki ja HKL päättivät rakennushankkeen käynnistämisestä. Helsingin kaupunginvaltuusto hyväksyi 25.8.2021 Kruunusillat-raitiotien rakentamisen vaiheissa ensin Hakaniemi–Laajasalo -välille ja uuden kustannusarvion.
Kaupungille tärkeintä allianssissa on läpinäkyvyys, jonka vuoksi pystytään todentamaan perustellut kustannukset. Asioiden avaaminen päättäjille helpottaa myös poliittista päätöksentekoa ja vie hanketta eteenpäin.
”Käytämme veronmaksajien rahoja, joten meidän pitää pystyä osoittamaan monelle taholle ja itse myös uskomaan, että rahankäyttö on tarkoituksenmukaista. Kustannusten hallittavuus on operatiivisesti iso asia”, sanoo Helsingin kaupunkia edustava projektinjohtaja Ville Alajoki.
Hakaniemen rannassa tullaan uuden Hakaniemensillan rakentamisen lisäksi tekemään myös mittavia maanpuhdistustöitä esirakentamisen takia ja sillan uusiminen edellyttää pilaantuneiden sedimenttien poistamista meren pohjasta. Niiden poistaminen ja käsittely tehdään hallitusti ja lupaehtojen mukaisesti.
Kaupunki uusii myös katujen infraa hankkeen yhteydessä. Raitiotien takia pitää tehdä maanalaisten rakenteiden muutoksia esimerkiksi johtojen ja putkien osalta, mutta myös tuleva kaupunkikehitys voidaan ottaa jo nyt huomioon rakentamisen aikana.
Tämän hetken tavoite liikennöinnin aloittamiselle on vuonna 2027.
YIT:n siltarakentajat kehittävät pääkaupungin tulevaisuutta ja infraa