Rakennamme noin kilometrin verran rataperustuksia Helsinki-Riihimäki välille. Hankkeessa parannetaan Suomen vilkkaimman rataosuuden toimivuutta.

Urakassa stabiloidaan, eli vahvistetaan maaperää. Stabilointipilaria maahan tulee yhteensä noin 150 kilometriä. Sen jälkeen rakennamme sähköradan perustukset. Suunnitelmia on kehitetty yhdessä asiakkaan (Väylävirasto) kanssa. Stabilointi on harvinaista ratarakentamisessa Suomessa.

”YIT rakentaa myös ratoja, joiden avulla osaltaan mahdollistetaan vihreä siirtymä. On hienoa, että olemme taas tauon jälkeen mukana myös junaratojen parissa, vahvan raitiotierakentamisen lisäksi”, sanoo tuotantopäällikkö Markus Malmivuori YIT:ltä.

Työturvallisuuteen on hankkeella kiinnitetty erityistä huomiota, koska työtä tehdään käytössä olevan junaradan vieressä. Sen lisäksi asutussa ympäristössä toimiessa olemme huomioineet lähiseudun asukkaat meluavien töiden sekä työmaan ympäristössä liikkuvien turvallisuuden osalta.

Helsinki-Riihimäki -hankkeen tavoitteena on lisätä rataosan kapasiteettia ja pienentää häiriöherkkyyttä. Hanke toteutetaan kolmessa vaiheessa ja hankkeen lopussa Helsinki-Riihimäki-rataosa tulee olemaan vähintään neliraiteinen, joka mahdollistaa liikennemäärien kasvun. Matkustajille hanke näkyy junaliikenteen täsmällisyyden parantumisena.

YIT Ratarakentaminen

Linderintien alikulku

Tiedot

Projektin nimi
Helsinki-Riihimäki-ratahanke
Asiakas
Väylävirasto
Kaupunki
Järvenpää
Maa
Suomi
Valmistumisvuosi
2023
Projektin status
Rakenteilla
Liiketoiminto
Infra