Kuntolaakson uimahalli testikäyttöön kesällä
Palvelut
Kuntolaakson jäähallin, uuden uimahallin ja pysäköintitalon käyttäjät on otettu mukaan jo tilojen suunnitteluvaiheessa, joten valmistuessaan tilat vastaavat juuri heidän tarpeitaan. Jäähallin pääkäyttäjä KalPa on ollut mukana suunnittelun neuvotteluvaiheesta asti tuomassa esiin liigajoukkueelle ominaisia tarpeita.
Niiralan montun laajennus- ja peruskorjausprojektin sujuvuutta on entisestään lisännyt se, että Caverionin hankkeen kehityspäällikkö Arto Taivassalolla on pitkä historia jääkiekon parissa.
”Minulla on taustaa kiekkovalmennuksesta 15 vuoden verran, mikä helpotti kiekkoilijoiden ja ryhmien toiminnan ymmärtämistä. KalPan ei ole tarvinnut vääntää mitään rautalangasta”, Arto toteaa.
Peruskorjauksessa jäähalliin on rakennettu esimerkiksi uusi pitkä välikäytävä, joka toimii kulkuväylän lisäksi myös treenitilana urheilulattian ansiosta. Kiekkoilijat ja muut jääurheilijat pääsevät treenaamaan käytävällä spurtteja ja askelluksia. Harjoittelun ja pelien sujumisen lisäksi myös huoltopuoleen on panostettu. Luistinteroituspisteen sijoittelu pölynpoistoimureineen on suunniteltu yhdessä joukkueen kanssa ja pyykkihuoltokin on mietitty etukäteen, sillä lätkäkamojen pesuun tarvitaan tietynlaiset pesukoneet ja kuivausrummut.
”Penkkiurheilijatkin on tietysti otettu huomioon, nimittäin Kuntolaaksoon hankittiin KalPan kanssa yhteistyössä uusi mediakuutio. Yhdessä valaistuksen kanssa se tuo lisää showmaisia elementtejä peli-iltaan. Kiekko on tietty edelleen keskiössä, mutta yleisö viihtyy entistä paremmin”, Arto kertoo.
Miksi käyttäjät kannattaa ottaa mukaan talotekniikan suunnittelussa?
Kun tilojen käyttäjät otetaan mukaan suunnitteluun mahdollisimman aikaisin, pystytään Arton mukaan tekemään asiat oikeassa järjestyksessä ja mitoitettua kaikki kerralla oikein. Käyttöönottovaiheessa ei tarvitse törmätä tilanteeseen, että jotakin tarvitsisi muuttaa, koska se ei toimikaan. Jos lähtötiedot eivät ole kunnossa, rakennusvaiheessa joudutaan ylivarautumaan – käyttäjien huomioiminen suunnittelussa mahdollisimman aikaisin onkin erittäin tärkeä osa projektin kustannushallintaa.
”Yhteistyö meidän ja käyttäjien välillä on sujunut tosi hyvin. Olemme pitäneet tiiviisti yhteisiä palavereja KalPan kanssa ja välittäneet tietoa jäähallin muille vakiokäyttäjäryhmille jäävuorojen alkamisesta ja turvallisesta kulkemisesta remontin aikana”, Arto sanoo.
Caverionilla on ollut tärkeä rooli käyttäjien antaman tiedon muokkaamisessa muotoon, jota suunnittelijat voivat hyödyntää. Esimerkiksi arkkitehtuurissa ja sisustuksessa 3D-mallit ovat usein paras vaihtoehto, kun taas laitteista tarvitaan tekniset tiedot: kuinka suuren sähkönsyötön ne vaativat, millaisia vesimääriä ne kuluttavat ja minkä verran ne tuottavat lämpöä.
”Esimerkiksi jäähallin ravintolan suhteen ollaan mietitty, tarvitseeko siellä olla pihvinpaistovalmiudet vai riittääkö lämmityskeittiö. Tai tarvitaanko siellä rasvakeitintä?” Arto kertoo.
Yhteydenpito yleisöön ja erikoisryhmiin varmistaa tilojen toimivuuden
Yleisö on pidetty kärryillä projektin edistymisestä remonttivideosarjan ja tiedotteiden avulla. Keväällä projektista pidettiin tiedotustilaisuus Kohtaamossa Kuopion kaupungin ihmisten kanssa. Kaupunki on ollut Kuntolaakson projektissa vetovastuussa pysäköintilaitoksen suunnittelusta.
”Kerroimme tilaisuudessa suunnittelusta ja kaupunkilaiset saivat tulla kyselemään. Tässäkin pyrimme panostamaan käyttäjäläheisyyteen ja otimme mukaan myös erityisryhmiä, kuten vammaisneuvoston ja senioripuolen. Heiltä saimme arvokasta tietoa esteettömän liikkumisen suunnitteluun”, Arto toteaa.
Senioripuolta on konsultoitu myös uimahallin kuntosalin laitteiston suhteen. Kehityspäällikkö onkin tyytyväinen, että käyttäjälähtöisyyden ansiosta on pystytty suunnittelemaan tiloja, jotka voivat palvella useampaa ryhmää: uimareita, sukeltajia, vesipalloilijoita, vesijuoksijoita… Uuden uimahallin suunnittelu on valmistunut, ja se onkin ollut Arton mukaan projektin haastavin osa.
”Uimahallin tekniikan yhdistäminen käyttäjien tarpeisiin ja ylläpidon roolin huomioiminen samalla on tuonut oman lisämausteensa projektiin – uimahallin siivoaminen on nimittäin yhtä vaativaa kuin sairaalan”, Arto kiteyttää.
Tilojen käyttäjien, siivoojista senioreihin, ottaminen mukaan suunnitteluun aikaisin takaa tilojen toimivuuden ja resurssien käyttämisen tehokkaasti. Lisäksi se sitouttaa käyttäjät jo ennen tilojen valmistumista – yhdessä tekemällä.