Korona ottaa, korona antaa, korona muuttaa liiketoimintaa

Vallalla oleva pandemia muuttaa vähittäiskaupan rakennetta pysyvästi. Olemme Suomessa pohtineet, miten netti- ja kivijalkakaupan suhde muuttuu. Nyt näyttää siltä, että nettikauppa valtaa alaa, mutta uudennäköisenä.

Nettikaupan ja kivijalan suhteesta kertovat skenaariot ja ennusteet näyttävät ottavan aimo harppauksen ja toteutuvan vuosia etuajassa. Mutta yllättääkö liiketoimintamallien muutos? Liiketoimintamallien kehittyminen on ollut huikeaa, toisaalta voimme ikäväksemme nähdä, että moni yrittäjä on jopa luhistunut muutospaineiden alle. Kuluttaja löytää uudet nettikaupan liiketoimintamallit kotona ollessaan nopeasti.

Trendit ovat aina vaikuttaneet kuluttajakäyttäytymiseen ja uskallan väittää, että näin tulee aina olemaan. Se, miten kuukausi pari sitten ennustimme trendien vaikuttavan kuluttajan käyttäytymiseen, ei enää pidä paikkaansa. Vaikka on ollut nähtävissä, että kuluttajakäyttäytymisen muutos muuttaa vähittäiskaupan ja ravintola-alan liiketoimintamalleja, muutoksen nopeus kriisissä yllätti meidät kaikki.

Luotettavuus ja turvallisuus ovat trendeinä puhuneet kivijalan puolesta suomalaisen kuluttajan valitessa kauppapaikkaansa. Kriisiaikana turvallisuutta tuokin nettikauppa. Kun tammikuussa turvallisuutta kuluttajalle toi tieto siitä, että tuote on kuvatun mukainen ja näköinen (hypistelyä ja katselua kaupassa, myyjän haastattelua ja vakuuttelua) ja tuotteen sai kotiin sellaisena kuin sen tuoreena näkee (itse valitut tomaatit ja lihat), jo maaliskuussa turvallisuudeksi muuttui ostaminen vailla toisen ihmisen kohtaamista.

Suomi on ollut tutkimuksien mukaan maailman suurin noutopisteautomaattien käyttäjäryhmä. Automaattien sijoittelua kauppojen ja kauppakeskusten auloihin voisi kuvata lokeroiden kilpajuoksuksi. Vielä hetki sitten pidin liioitteluna toimijoiden lokeromäärää: Posti, DHL, PostNord, Matkahuolto jne. toivat käyttöön omiaan tai yhdistettyjä versioita. Mutta nyt lokeroihin on tunkua! Posti jo ilmoitti, eikä se saa aina toimitettua tilattuja tuotteita asiakkaan toivomaan pisteeseen, koska kapasiteetti riitä. Kuulin, että Triplan postin lokerotkin ovat tällä hetkellä täynnä. 

Minusta näyttää siltä, että ravintola-alan nettikauppa on kehittynyt eniten. Valmiin ruuan mukaan myynti on näyttäytynyt perinteisesti pizzoina ja lounaina, mutta nyt suomalainen voi valita ateriansa todella laajalla repertuaarilla. Laadukkaan ruuan tarjoajat ovat innovatiivisesti tuoneet menunsa nettiin joko valmiina ruokina tai raaka-aineina reseptien kera. Kenestä vain voi tulla mestarikokki kotonaan!

Perinteiset ruokaa koteihin kuljettavat yritykset ovat tulleet markkinaan myös käyttötavarakaupan toimittajina. Myös kauppiaat itse hoitavat kotiinkuljetuksia omilla autoillaan. Kauppakeskuksissa yrittäjät luovat yhteistyömalleja, joilla voivat yhdessä päästä lähelle kuluttajaa tilanteessa, jossa fyysinen etäisyys on pidettävä vähintään metrin mittaisena ja kokoontumiset kauppoihin ovat kiistanalaisia. Esimerkiksi elämystoimijat kehittävät liiketoimintamuotojaan, esimerkiksi museokäyntejä voi tehdä virtuaalisesti. Yksi mieleenpainuvimmista liiketoiminnan kehittämismuodoista on tulossa oleva veneilijöille drive-in -ravintola Naantaliin.

En voi kuin ihailla yrittäjien innovatiivisuutta kaiken pysähtyneisyyden keskellä ajassa, jossa monet kamppailevat toimeentulonsa jatkumisesta mieli harmaana ja ahdistuneena.

On toki selvää, että kaikki yrittäjät ovat uuden äärellä ja äärimmäisessä tilanteessa. Asiakkaita kauppaan saa odotella yksitellen, eikä itse voi määritellä edes sitä, pitääkö liikettään auki vai ei, kun liiketoimintaa ohjaavat julkisen hallinnon määräykset ja kiellot. Kuitenkin kaikki uudet, innovatiiviset ratkaisut muokkaavat tulevaisuuden kaupankäyntiä.

Nähtäväksi jää, mille tasolle kriisi nostaa nettikaupan osuuden vähittäiskaupasta ja palveluista. Uskon kuitenkin yhä, että fyysisen kohtaamisen tarve ei katoa, vaikka varovaisuuden jälki kohtaamisiin monelle jää.

Pirjo Aalto

Katso video, jossa Pirjo Aalto ennakoi kaupankäynnin tulevaisuutta. 

 

Tutustu Mall of Triplaan

Koti Triplasta? 

Lisätietoa YIT:n toimitilaratkaisuista

Pirjo Aalto
Kaupallinen kehitysjohtaja, liike- ja toimitilat