Tampereen raitiotie sujuvoittaa arkea

Rakentamisella tavoitellaan tehokasta joukkoliikennejärjestelmää, jolla tuetaan yhdyskuntarakenteen tiivistämistavoitetta ja kaupunkikehitystä. Raitiotie rakennetaan sinne missä on joukkoliikenteen ruuhkaisimmat osuudet sekä kaupungin voimakkaat kasvusuunnat. Tavoitteena oli myös saada turvallinen, helppo ja esteetön kulkuväline kaikille käyttäjäryhmille.

Kuva: Tampereen Raitiotie Oy

Raitiotie toteutetaan allianssimallilla, jonka muodostavat tilaajaosapuoli Tampereen kaupunki ja Tampereen Raitiotie Oy sekä palveluntuottajaosapuolet NRC Group Finland Oy, YIT Suomi Oy ja Pöyry Finland Oy. Olemme mukana sekä kehitysvaiheessa, että toteutusvaiheessa vuosina 2015-2021. Lisäksi solmimme kunnossapitoallianssin sopimuksen vuosille 2019-2029. Raitiotien ensimmäinen osa kulkee Pyynikintorilta itään Hervantajärvelle ja Tampereen yliopistolliselle sairaalalle ja se valmistuu vuonna 2021.

Toteutamme reitin varrelle mm. työaikaiset liikennejärjestelyt, pohjatyöt, viemäröinnit, kaapelityöt, sillat, tukimuurit, kiskojen asennukset, päällysrakenteet, kivetystyöt, kiertoliittymät, jalkakäytävät ja 24 raitiotiepysäkkiä. Esimerkiksi reitin suurten korkeuserojen takia rakensimme 20 tukimuuria. Lisäksi teimme 9 uutta siltaa, joista Koivusenojan ratasilta nousee 18 metrin korkeuteen ja Vackerin sillalla on pituutta 250 metriä.

Rakennamme myös modulaarisesti suunnitellun varikon Hervantaan, jonne tulee säilytyshalli 26 raitiovaunulle, sähkönsyöttöasema sekä yhdistetyn kunnossapito-, henkilöstö- ja toimistorakennus. Modulaarisuus mahdollistaa tilojen joustavan laajennettavuuden jatkossa. Ennen varikon rakennustöitä louhimme 250 000 m3 kalliota, jota hyödynsimme varikon tontin pengerryksissä ja murskasimme loput louheet murskeiksi, jotka käytämme hankkeellamme.

Allianssimallilla yhteistyö sujuvaksi

Allianssissa yhteistyö tilaajan edustajien kanssa on ollut rakentavaa, sillä yhteisenä tavoitteena on suunnitella ja rakentaa ainutlaatuista ja uutta joukkoliikennemuotoa Tampereelle. Tilaajan edustajat ovat yhdessä palveluntuottajan rakentajien ja suunnittelijoiden kanssa osallistuneet rakentamisen esteiden raivaamiseen, jotta varsinainen työmaa sujuisi mahdollisimman jouhevasti. Tällä tavoin monissa muissa urakkamuodoissa helposti syntyvä vastakkainasettelu on jäänyt kokonaan pois, jolloin keskittyminen varsinaiseen työn suunnitteluun on ollut mahdollista.

"Allianssimalli toimii erinomaisesti monitahoisessa, paljon rajapintoja sisältävässä hankkeessa. Yllättäviä ja vaikeitakin asioita pystytään ratkomaan tehokkaasti ”hankkeen parhaaksi” -hengessä. Palveluntuottajana YIT on osoittanut erinomaista allianssikyvykkyyttä ja yhteiselo allianssikumppanina on sujunut mallikkaasti", sanoo Pekka Sirviö Tampereen Raitiotie Oy:n toimitusjohtaja.

Innovaatioilla kustannussäästöjä

Allianssimalli mahdollisti suuren määrän innovaatioita, joilla oli merkittäviä kustannussäästöjä. Esimerkiksi Vuohenojan painopenkereiden rakentamisella säästettiin alueelle suunnitellun paalulaatan rakentamiskustannukset (2,5 M€).

Huomioimme myös työnaikaiset liikennejärjestelyt ja teimme siltarakenteet liikenteen ehdoilla. Hanke sisälsi erittäin vaativia johtosiirtoja, vilkkaan katuliikenteen läheisyydessä. Rakennustyöt etenevät kuitenkin suunnitellusti, aikataulussa ja tavoitekustannuksissa.

Hankkeessa on panostettu aktiiviseen ja avoimeen viestintään ja perinteisen työmaatiedotuksen lisäksi kuntalaisia on osallistettu esimerkiksi ratikan värin valinnassa. Myös eri käyttäjäryhmät ovat päässeet kommentoimaan suunnitelmia lukuisissa yleisötilaisuuksissa ja tapahtumissa. Eri sidosryhmille on viestitty kaikissa Raitiotieallianssin kanavissa, kuten verkkosivuilla, sosiaalisessa mediassa ja erilaisissa tapaamisissa.

Faktat:

    • Raitiotien pituus 23 km
    • Hankkeessa käytettävän betonimäärä n 38 000 m3
      • Kiintoraidelaatta 14 800 m3
      • Sillat ja tukimuurit 16 600 m3
      • Varikko 6 500 m3

Tiedot

Projektin nimi
Raitiotieallianssi
Asiakas
Tampereen Raitiotie Oy ja Tampereen kaupunki
Kaupunki
Tampere
Maa
Suomi
Valmistumisvuosi
2021
Liiketoiminto
Infra

Linkit

Sulje
Sulje
Lähetetään...