Mikä ihmeen monikäyttäjäympäristö – kaksitoista kysymystä Workery+:sta

Kerromme uuden Workery+ -konseptin erottuvan edukseen sekä perinteisistä toimistotiloista että yhteisöllisistä co-working-tiloista. Mitä se siis kätkee sisälleen – ja millaisille yrityksille se on tarkoitettu?

The Workery+ concept consists of both private offices and shared spaces under the same roof
The Workery+ concept consists of both private offices and shared spaces under the same roof

Tammikuussa julkistimme toimitilamarkkinoille uuden Workery+ -konseptin. Ensimmäinen Workery+ avautuu loppukeväällä 2021 Helsingin Vallilassa, osoitteessa Sturenkatu 16. Seuraaviakaan ei tarvitse pitkään odotella, sillä tavoitteenamme on luoda toimitilaverkosto pääkaupunkiseudulle. 
 
Mutta mikä ihme Workery+ oikein on, ja mitä hyötyä se tarjoaa pääkaupunkiseudulla toimiville yrityksille? Yksi parhaista vastaajista näihin kysymyksiin on Workery+:n tuoteomistaja Outi Vaarala

Mitä uutta Workery+ tuo toimitiloja tarvitseville yrityksille? 

Workery+ sijoittuu perinteisen toimistovuokrauksen ja coworking-tilojen välimaastoon. Saman katon alla on sekä yksityisiä toimistoja että yhteiskäyttötiloja. Yritys saa joustavalla sopimuksella vuokrattua omat yksityiset tilat, avotyöskentelypisteitä tai sopivan yhdistelmän näistä kahdesta. 
 
Oman toimistotilan ja yhteiskäyttöisten työpisteiden lisäksi Workery+:n jäsenet voivat käyttää myös samasta kiinteistöstä löytyviä yhteisiä neuvotteluhuoneita, projektitiloja, luovia tiloja, kahvila-ravintolaa ja premium-tasoista kuntosalia. Kutsumme Workery+:aa monikäyttäjäympäristöksi. Lisämaksusta on tarjolla muitakin palveluja, esimerkiksi ammattitason laitteilla varustettu studio webcasteja tai verkkolähetyksiä varten.

Workery+ sijoittuu perinteisen toimistovuokrauksen ja coworking-tilojen välimaastoon.


Miksi tällainen konsepti tarvitaan juuri nyt?

Koronapandemia on osoittanut, miten nopeasti yritystoiminnan puitteet voivat muuttua. Se on tehnyt etätyöstä pysyvän osan arkea niille tietotyön ammattilaisille, jotka aiemmin viettivät valtaosan työpäivästään toimistossa. 
 
Uusi tilanne on haastanut yritykset pohtimaan, millaisiksi työn tekemisen tavat muotoutuvat jatkossa. Harva keskikokoinen tai suuri yritys tietää varmasti, minkä verran se tarvitsee toimitilaa esimerkiksi vuoden päästä. Jokainen toimistotyöntekijäkin voi mielessään miettiä, koska hän on viimeksi ollut toimistolla niin, että siellä ovat kaikki kollegat paikalla. Silti perinteisten toimistotilojen vuokrasopimukset on ollut tapana tehdä 5–15 vuodeksi. Se tarkoittaa, että yritys voi joutua maksamaan vajaakäyttöisistä neliöistä. Kulut juoksevat, vaikka ihmiset työskentelevät muualla. 

Workery+ tarjoaa yrityksille tähän ratkaisun: joustavammat toimitilat, joihin ei tarvitse sitoutua vuosiksi etukäteen.

Millä perusteella vuokra määräytyy Workery+:ssa?

Yritys tekee YIT:n kanssa sopimuksen haluamalleen työntekijämäärälle ja maksaa tilasta käytön mukaan.  
 
Asiakkaille on tarjolla eri kokoisia paketteja. Perusjäsenyyteen kuuluu muun muassa kalustettujen yhteistilojen, mobiilisovelluksen, verkkoyhteyksien ja tulostimien käyttöoikeus, yhteistapahtumat ja sisällyttäminen yhteismarkkinoinnin toimenpiteisiin sekä jäsenalennukset kumppaneilta.  
 
Perusjäsenyyden kuukausihinta on noin 350 euroa henkeä kohti. Joustoa kuitenkin lisää se, että paikalle voi tulla vaikka vain yhdeksi päiväksi. Silloin hinta on 30 euroa per päivä. 
 
Jos asiakas on yritys, joka tarvitsee Workery+:sta useamman jäsenyyden ja lisäksi vaikka yksityisen toimistotilan, työntekijäkohtainen kuukausikustannus on edullisempi, noin 300 euroa. Siihen saa lisäksi ikiomat seinät ympärille. 
 
Työpistejäsenyyden irtisanomisaika on yksi kuukausi ja oman toimistotilan kaksi kuukautta – eli huomattavasti vähemmän kuin perinteisessä toimiston vuokrasopimuksessa. Voit ladata Workery+ hinnaston täältä.

Otetaan käytännön esimerkki: jos työntekijä päättää olla tämän viikon toimistolla Workery+:ssa ja ensi viikon kotona etätöissä, tuleeko ensi viikko työnantajalle halvemmaksi, koska työntekijä ei silloin käytä Workery+:n tiloja?

Aivan näin joustavaan maksumalliin emme ole lähteneet, koska sekä YIT että asiakasyritykset toivovat toimitilakustannuksilta myös ennustettavuutta.  
 
Kun Workery+:n käytöstä tehdään sopimus YIT:n ja jäsenyrityksen välillä, sopimukseen määritellään, kuinka monta jäsenyyttä yritys haluaa. Eli jos yritys haluaa vaikka 50 jäsenyyttä, me laskutamme 50 jäsenyydestä. Mutta jos yrityksellä on esimerkiksi 200 työntekijää, heistä jokaiselle voidaan antaa oikeus käyttää näitä 50 jäsenyyttä silloin, kun he itse haluavat. Ja jos jonain päivänä käy niin, että työntekijöitä sattuukin tulemaan paikalle 51, laskutamme asiakkaalta ylimääräistä yhden päiväpassin verran eli 30 euroa. 
 
Yritys pystyy myös nostamaan tai laskemaan tarvitsemiensa jäsenyyksien määrää yhden kuukauden irtisanomisaikojen puitteissa vaikka joka kuukausi.

Minkä kokoisille yrityksille Workery+ sopii?

Kaikenkokoisille, pienistä yrityksistä suuriin konserneihin. Fyysiset puitteet eivät tule kovin nopeasti vastaan. Esimerkiksi Vallilan pilottikohteessamme on tilaa 17 000 neliömetriä. Sinne mahtuu isokin yritys. 
 
Jatkossa, kun Workery+ -verkostoon kuuluu useampia kohteita, yritys voi halutessaan toimia vaikka niissä kaikissa. 

Millaisille yrityksille Workery+ ei sovi?

Jos yrityksellä jo on tehokkaassa käytössä olevat toimitilat, joiden käytettävyys, toimivuus ja palvelut on kustomoitu juuri heille, sillä ei ole välitöntä tarvetta Workery+:n tarjoamalle. 
 
Meille saa kyllä tulla kokeilemaan siinäkin tapauksessa. Joillekin työntekijöille työympäristön ajoittainen vaihtaminen voi sopia tosi hyvin. Se riippuu niin paljon työntekijästä ja työn tekemisen tavasta – viihtyykö koko ajan samassa ympäristössä ja rutiinissa vai kaipaako välillä ympärilleen muutosta ja muiden yritysten läsnäolon tuomia uusia inspiraatioita.

Yritys pystyy myös nostamaan tai laskemaan tarvitsemiensa jäsenyyksien määrää yhden kuukauden irtisanomisaikojen puitteissa vaikka joka kuukausi.


Miten Workery+:n tiloja käytetään?

Tiloissa työskentelevillä on käytössään mobiilisovellus, jolla on monta tehtävää. Se toimii jäsen- ja kulkukorttina, ja sillä varataan myös yhteiskäyttöisistä tiloista työpisteet ja neuvotteluhuoneet. Työntekijä saa sovellukseen tunnukset, kun työnantaja on tehnyt YIT:n kanssa sopimuksen Workery+ jäsenyydestä.  
 
Jos älypuhelin on sattunut unohtumaan esimerkiksi kotiin tai autoon, paikalla on kyllä myös henkilökuntaamme, joka voi auttaa tunnistautumisessa. Tunnistautuminen on tärkeää, sillä se auttaa pitämään yleisen turvallisuustason korkealla ja varmistaa, ettei tiloihin pääse asiattomia henkilöitä.

Miten varmistatte korkeatasoisen tieto- ja fyysisen turvallisuuden monikäyttäjäympäristössä?

Koko Workery+ -konsepti lähti liikkeelle pitkälti juuri turvallisuuden kehittämisestä. Tilojen turvallisuus on taattava, jotta yritykset voivat edes suunnitella paluuta konttorille. 
 
Tilasuunnittelussa on huomioitu terveys ja turvallisuus, esimerkiksi riittävä väljyys, ergonomiset kalusteet ja desinfiointipisteet. Myös mobiilisovellus auttaa osaltaan turvavälien säilyttämisessä – niin kauan, kun korona on terveysuhka, Workery+:n jäsen ei edes pysty varaamaan työpistettä liian läheltä toista jäsentä. Hygienian korkeaa tasoa ylläpitävät myös kosketusvapaat hanat ja valokatkaisimet. Tehokkaat ja laadukkaat Genanon ilmanpuhdistimet puhdistavat sisäilman viruksista ja bakteereista. 
 
Toimistohuoneissa yritykset voivat turvallisin mielin pitää luottamuksellista tietoa, jota ei haluta päästää muiden ulottuville. Toimistohuoneiden lisäksi esimerkiksi neuvottelutilat on äänieristetty, eikä kokoushuoneiden näyttöjä pysty näkemään käytävältä. Myös kyberturvallisuus on auktorisoitu wifi-yhteyksiä myöten, ja ulkopuolinen tietoturva-asiantuntija arvioi puolestamme tilannetta.

Jatkossa, kun Workery+ -verkostoon kuuluu useampia kohteita, yritys voi halutessaan toimia vaikka niissä kaikissa. 


Miten Workery+:n avaaminen muuttaa YIT:tä?

Workery+:n myötä YIT ryhtyy toimitilojen palveluoperaattoriksi. Haluamme turvata korkean palvelutason kaikille yrityksille, niiden koosta riippumatta. Kun YIT on itse palveluoperaattorina, tarjolla olevat palvelut eivät riipu siitä, kenen omistamissa tiloissa asiakas on vuokralla, vaan palvelu on juuri sellaista kuin YIT:n kanssa sovitaan. 
 
Tulemme käyttämään joidenkin palvelujen toteuttamiseen alihankkijoita. Asiakkaalle toimintatapa on helppo, sillä kaikki palveluun liittyvät asiat hoituvat YIT:n kautta.

Miten YIT näkyy Workery+:n arjessa?

Näkyvimmin niin, että meille tulee Workery+:aan omaa henkilökuntaa. Heidän roolinsa on olla paikan silmät ja korvat ja auttavat kädet, aulapalvelusta IT-tukeen ja tapahtumien järjestelyyn. He huolehtivat kaikista niistä asioista, joihin toimistoissa yleensä tarvitaan assistentti, office manager tai joku muu hallinnon ihminen. 

Miksi ensimmäinen Workery+ tulee juuri Vallilaan?

Workery+:n sijainti Sturenkadulla on otollinen suurelle joukolle asiakkaitamme. Se on lähellä useita pääväyliä, asemia ja julkisten liikennevälineiden reittejä. Autolla pääsee sinne kätevästi eri suunnilta, ja parkkipaikkoja löytyy niin autoille kuin pyörillekin. Eikä tilojen vuokrataso ole yhtä korkea kuin vaikkapa Helsingin ydinkeskustassa.

Minne avataan Vallilan jälkeen seuraava Workery+?

Seuraavien kohteiden suunnittelu on jo aloitettu. Ne tulevat olemaan Workery+ Pasila ja Workery+ Käpylä. Tulevien vuosien tavoitteena on avata pääkaupunkiseudulle kymmenkunta vastaavaa työskentelyhubia. 

Tutustu Workery+:aan ja tule jäseneksi