Näin annat palautetta oikeaan osoitteeseen – tienkäyttäjien palaute voi jopa estää onnettomuuksia

Tienkäyttäjät antavat teiden kunnossapidosta ympäri vuoden paljon tärkeää palautetta. Väärään osoitteeseen lähetetyllä palautteella voi kuitenkin kestää matkalla pitkään.

Pahasti vaurioitunut päällyste, auraamatta jäänyt katu, piiloon kasvanut liikennemerkki tai tielle tipahtanut kuormalava.

Näistä kaikista tilanteista pitäisi kertoa nopeasti, mutta mikä on oikea osoite palautteelle? Kuka vastaa päällysteestä, entä kuka pientareen niittämisestä? Kenelle kertoa näkyvyyttä haittaavasta lumikasasta?

“Tilanne ei kieltämättä ole autoilijoille ja tienkäyttäjille yksinkertainen. Vastuut ja kunnossapitäjät vaihtelevat riippuen sijainnista jopa kaupungin sisällä, ja palautekanavia on useita”, sanoo YIT:n Kunnossapidon vetäjä Janne Salmenoja

Useat eri urakoitsijat voivat vastata esimerkiksi kaupungeissa katuverkoston eri osista ja taajamassa ajoradasta ja pientareesta. Joillakin teillä palaute annetaan suoraan urakoitsijalle, jossakin Väylävirastolle ja jossain kunnan palautepuhelimeen.

YIT maintenance.jpg

Somesta saa harvoin avun nopeasti – nyrkkisääntö auttaa tienkäyttäjää

Väärään kanavaan tai väärälle tieurakoitsijalle päätyvä kiireellinenkin palaute voi joutua kiertotielle tai pahimmassa tapauksessa jäädä huomioimatta kokonaan. Sosiaalinen media ei ole oikea kanava teiden aurauksen tai kunnossapidon kommentointiin.

“Valitettavasti urakoitsijat eivät pysty seuraamaan somea aktiivisesti eikä palaute löydä sieltä nopeasti eteenpäin”, Salmenoja sanoo.

Tienkäyttäjän kannattaakin laittaa viesti varsinaisia kunnossapidon palautekanavia pitkin. Oikean kanavan löytämiseen on helppo nyrkkisääntö, joka auttaa useimmiten oikeaan suuntaan.

“Jos ongelmakohta on valtion ylläpitämällä eli numeroidulla tiellä, palaute annetaan Väylävirastolle. Jos tie taas sijaitsee kaupungin tai kunnan alueella taajamassa, palaute annetaan kunkin kunnan omaa palautekanavaa pitkin”, kertoo maanteiden kunnossapidon hankinnan asiantuntija Tuomo Ratia Väylävirastosta.

Väylävirastolle palaute annetaan internetissä Liikenteen Palauteväylään, jonka karttapalvelun ansiosta oikea paikka on helppo raportoida. Kiireellisistä ongelmista voi myös soittaa ympäri vuorokauden Tienkäyttäjän linjaan numeroon 0200 2100.

Kaupungin tai kunnan teistä palaute annetaan kunnan kunnossapidolle, joka ohjaa palautteen oikealle urakoitsijalle. Yhteystiedot löytyvät kunnan nettisivuilta. Suurilla kaupungeilla saattaa olla keskitetty palautteen nettipalvelu, jossain kunnissa taas virka-aikoina päivystävä palautepuhelin.

“Nyrkkisäännöstä huolimatta oikea palautekanava voi olla joskus epäselvä. Silloin kannattaa aloittaa Liikenteen Palauteväylästä, jonka kartta osaa useimmissa tapauksissa kertoa, mikä taho ylläpitää tietä”, Ratia kertoo.

Vaaraa aiheuttavissa hätätilanteissa millä vain tiellä oikea kanava on aina hätäkeskus 112, jonne soittamista vaaratilanteessa ei pidä arastella.

YIT kunnossapito.jpg

Tienkäyttäjän palaute voi jopa estää loukkaantumisia

Suomen valtion tieurakoiden pituus on keskimäärin 1000 tiekilometriä, eivätkä työnjohtajat pysty aina valvomaan tien kuntoa kaikkialla. Autoilijat ja tienkäyttäjät ovat usein kunnossapidon silmät ja korvat tieverkostossa.

“Tienkäyttäjien palaute on todella tärkeää ja voi jopa estää onnettomuuksia”, kertoo Keski-Suomen ELY-keskuksen aluevastaava Harri Hyyryläinen.

Palautteen antamista ei kannata jäädä odottamaan viikonlopun yli, jos huomaa tiellä mahdollisesti vaarallisen ongelman.

“Joskus sääolosuhteet ovat voineet muuttua hyvin nopeasti ja rikkoa tien pinnan ennen kuin urakoitsija huomaa sitä. Tärkeä liikennemerkki on voinut kaatua tai mutka jäätyä, ja silloin meidän on tärkeää saada siitä tieto mahdollisimman pian”, Hyyryläinen sanoo.

Palautetta antaessa kannattaa pitää mielessä muutama seikka, jotka nopeuttavat palautteen käsittelyä:

  • Kerro tarkasti paikka, jossa ongelma on
  • Kuvaile tilanne mahdollisimman tarkasti
  • Kerro tilanteen kiireellisyydestä

Eniten Hyyryläinen kuitenkin korostaa malttia teillä. Joskus urakoitsijat joutuvat laittamaan tilanteet tärkeysjärjestykseen, eikä kaikkia ongelmia pystytä korjaamaan välittömästi.

“Oikeaan palautekanavaan laitettuun palautteeseen reagoidaan kuitenkin varmasti.”

Liikenteen Palauteväylä

Kunnossapito