• Ajankohtaista
  • Asiakastarina
  • 21.12.2022

Aplicom - palvelut tärkeässä roolissa toimistolla

Haastattelussa toimitusjohtaja Filip Langenskiöld | Aplicom Oy | Asiakastarina

Aplicom on telematiikkaa ammattikäyttöön tuottava suomalainen teknologiayritys, joka toimii eri puolilla maailmaa lähes 50 maassa. Aplicom-teknologia tarjoaa alustan telematiikka-, telemetria- ja IoT-järjestelmille. Aplicom on ollut Workery+ Teurastamon jäsen helmikuusta 2022 alkaen.

Tervehdys Filip! Kerrotko miten Aplicomin toimitilatarpeet ovat muuttuneet koronan aikana?

Korona-aika on ollut varsinainen etätyölaboratorio meille kaikille. Aplicomissa jouduimme toimimaan heti alusta alkaen täysin etätyössä eli hyppäsimme tavallaan toiseen ääripäähän aiemmin totutusta. Alkuun homma toimi ja etäjärjestelyt saivat kiitosta. Etäilyyn sopeutumista helpotti se, että meillä oli vanhanaikaiset toimitilat hankalalla ja ankeallakin sijainnilla, joten kukaan ei suorastaan kaivannut toimistolle. 

Mutta jonkin aikaa etätyössä toimittuamme aloimme ymmärtää, että ei tämäkään ihan optimi ratkaisu ole, ei näin voi kovin pitkään jatkua. Niinpä eteemme nousi uusi kysymys - mihin me sitten palaamme. Se jo aavistettiin, että meidän ”uusi normaalimme” löytyy sieltä jostain vanhan ja uuden väliltä.

Kysymys oli se, miten saamme uuden arkemme toimimaan jatkossa? Teemme edelleenkin töitä etänä ja vaikka aika normalisoituisikin, myynnistä vastaavat henkilöt tulevat olemaan paljon asiakkaiden luona. Eli pöytien miehitysprosentti ei tule olemaan kovin suuri jatkossakaan. Mutta tarvitsemme kuitenkin yrityksellemme kotipesän, jossa voimme kokoontua ja tehdä töitä yhdessä. Myös matalan kynnyksen viestintä on mahdollistettava, tiiminä kun työtä teemme. Lisäksi huomasimme hyvin varhaisessa vaiheessa, että emme enää tarvitse perinteistä paperiarkistoa, hommat toimii digitaalisena erittäin hyvin.

Yrityksen kotipaikka ja tuotanto on Jyväskylässä, mutta meillä on oltava toimisto myös Pääkaupunkiseudulla, sillä matkustamme paljon ja kansainvälinen lentokentän läheisyys on tärkeä. Tarvitsemme myös edustavat kokoontumistilat, jota käytämme säännöllisesti. Lisäksi meillä on pieni myyntikonttori Helsingissä.

Emme kuitenkaan halunneet enää palata aiempaan ja jatkaa entisissä, jo valmiiksi vanhanaikaisissa tiloissa, sillä se olisi tarkoittanut, että meidän olisi pitänyt hallinnoida itse koko toimistoinfraa. Konsepti, josta löytyy jo valmiiksi fasiliteetit ja palvelut ilman mittavaa toimitilavarausta, toimii meille parhaiten. Tällaisia konsepteja on tänä päivänä hyvin tarjolla ja tästä lähdimme liikkeelle.

 

Entä miten päädyitte Workery+ Teurastamolle?

Listasimme meille tärkeitä asioita, joita olivat muun muassa oma kotipesä, jossa voimme kokoontua tiiminä yhdessä ja jossa tavataan asiakkaita, erilaisia yhteistyötahoja ja -kumppaneita. Lisäksi yhtiön hallitus tarvitsi vakituisen kokoontumispaikan. Pelkkä työtuoli - ja pöytäpaikkojen vuokraaminenkaan ei tuntunut omalta, joten Workery+ nousi heti valinnoissa vahvasti esiin.

Palvelut ovat tärkeässä roolissa, jotta henkilöstö saadaan palaamaan toimistolle ja myös viihtymään siellä. Hyvä esimerkki tärkeästä palvelusta on niinkin pieni asia kuin tarjolla oleva kahvi, jota me tosin tykkäämme juoda pitkin päivää. On tärkeää, että huolto pelaa eikä tarvitse itse pohtia kahvivuoroja muista toimistopalveluista puhumattakaan.  

On myös tosi tärkeää, että tiloja pystyy käyttämään joustavasti ja voimme sopia palavereita nopeastikin. Jos palaverissa on yhteistyökumppaneita mukana, toimitilojen sijainti on avainasemassa, jotta tapaamiset onnistuvat lyhyelläkin aikataululla.

 

No miten on mennyt, oletteko jo kotiutuneet Teurastamolle?

Olemme suhteellisen tuoreita jäseniä, muutimme vasta helmikuussa 2022 ja koko sen ajan on ollut korona. Vielä ei tiedä mihin maailma menee ja uuteen tilaan asettautumisessakin suurin osa on ollut etätyötä. Silti tällä hetkellä päällimmäinen fiilis on se, että tämä on ollut oikea ratkaisu. Tiiminä toimiminen vaatii kasvokkain yhdessä olemista ja olemmekin rytmittäneet oman toimistoaikamme siten, että pyrimme olemaan samoina päivinä toimistolla.

Teurastamolla meillä on oma pieni toimistotila, joka toimii kotipesänä ja kun olemme kaikki paikan päällä toimistolla, hyödynnämme joustavasti muita samassa tilassa olevia avotyöpisteitä ja neuvotteluhuoneita.

Täällä on mielestäni hyvä henki niin Workery+ henkilöstön kuin muidenkin toimijoiden kesken. Tiistaisin järjestettävä aamupala ja kuukauden viimeisen torstain afterworkit on toimivia. Todella hienoa, että sellaisia järjestetään. Lisäksi kiinteistössä toimiva veloitukseton kuntosali on positiivinen juttu.

 

Entäpä kehitettävää, onko jo löytynyt jotain minkä toivoisit olevan toisin?

Helsingin hyvien toimistosijaintien vitsaus on yleisestikin pysäköinti. Autopaikkojen vähyys ja niiden korkeat hinnat on haaste, vaikkakin Helsingissä on toimiva julkinen liikenne ja hyvät pyöräilymahdollisuudet.

Tutustu Workery+ Teurastamoon