Paikalliset sivut:
YIT Group
31.1.2017
  • Blog
  • Pirjo Aalto
  • YIT

Tuhat päivää Mall of Triplaa: oppeja matkan puolivälistä

Tyhjää tilaa silmänkantamattomiin. Sellainen oli näkymä, kun astuin Mall of Triplan työmaalle ensimmäistä kertaa vuonna 2014. Paikalla ei ollut mitään muuta kuin ratapiha, kiskot ja paljon tyhjää tilaa.

Tyhjää tilaa silmänkantamattomiin. Sellainen oli näkymä, kun astuin Mall of Triplan työmaalle ensimmäistä kertaa vuonna 2014. Paikalla ei ollut mitään muuta kuin ratapiha, kiskot ja paljon tyhjää tilaa. Oli vaikea kuvitella, miltä samassa paikassa näyttäisi viiden vuoden kuluttua kauppakeskuksen valmistuessa.

Tuosta hetkestä on kulunut nyt osapuilleen tuhat päivää. Suunnilleen saman verran aikaa on myös vuonna 2019 avautuvan Mall of Triplan valmistumiseen. Olemme matkan puolivälissä.

Pian tyhjän tontin tilalle syntyi huikean suuri, 20 metriä syvä ja kolmen eduskuntatalon kokoinen monttu. Kun kapusin sen pohjalle, tunsin oloni aika pieneksi: tajusin, että YIT:llä on käsissään ainutkertaisen pysäyttävä hanke, mutta kuluttajat ja konkretia puuttuvat vielä. Jotta satavuotiaan Suomen suurimpaan kaupalliseen rakennushankkeeseen saataisiin oikea tunnelma, piti pistää hihat heilumaan. Kauppakeskuksen henkiin puhaltamiseen tarvitaan suuret keuhkot.

Siksi viimeiset tuhat päivää ovat olleet täynnä vilskettä. Samalla kun työmaalla muokataan tyhjästä tilasta jotain uutta, me olemme istuneet toimistossa ja miettineet Mall of Triplan sijaintia ja saavutettavuutta; mallailleet kohderyhmiä, kuluttajatyyppejä ja asiakasvirtoja; tehneet markkina-analyysejä ja tutkineet toimialajakaumia. Apuna on ollut kollegoita, rakennusalan ammattilaisia, suunnittelijoita ja iso joukko muita osaajia, joiden kanssa yhdessä luomme yhteistä lasta.

 

Sitten syntyi sielu

Kuluneet tuhat päivää ovat tehneet tehtävänsä. Kun nyt astun työmaalle, en enää näe pelkkää betonia ja sementtiä. Jossain vaiheessa projektia päähäni näet ilmestyivät näkymättömät virtuaalilasit – nykyään näen tyhjän työmaan sijaan ihmisvilinän virtaamassa pitkin Mall of Triplan käytäviä. He shoppailevat laatua trendikkäällä High Streetillä tai juoksevat hoitamassa päivittäisiä asioita juna-aseman kyljessä sijaitsevalla Little Manhattanilla.

Tuo kaikki on helppo kuvitella elävästi, sillä tuhannen päivän työn tuloksena olemme saaneet aikaan sen tärkeimmän: olemme löytäneen Mall of Triplan sielun ja aidosti kiinnostavan kaupallisen konseptin.

Mall of Triplan sielun ytimessä on elävä kaupunkikeskus, jossa kaikki tarvittavat kuluttajapalvelut kohtaavat. Se on kauppakeskuksen ja kaupunkiympäristön yhdistelmä, jonka sydämenä on vilkkaana sykkivä rautatieasema. Kuhiseva Little Manhattan, laatutietoisen High Street, arkiostoksissa palveleva ruokakauppamaailma, lukuisat kahvilat ja ravintolat – Mall of Triplan eri kerroksissa näkyy elämä sen kaikissa muodoissaan.

Elämyksellisyys ja kaupunkikulttuuri ovat trendisanoja, joista puhutaan paljon, mutta Mall of Triplassa näen ensimmäistä kertaa paikan, jossa ne pääsevät oikeasti käytäntöön. Uskon, että viiden vuoden päästä kuluttajan ”reissu Helsingin keskustaan” saattaa suuntautua yhtä lailla Pasilaan kuin Mannerheimintien ympäristöönkin.

 

Katutasosta korkeuksiin

Tuhat päivää sitten Mall of Triplan paikalla oli avointa tilaa monttua odottamassa, nyt ollaan jo maan tasalla. Seuraavaksi alamme kurottaa katutasoa korkeammalle. Mitä lähemmäs konkretiaa hanke etenee, sitä paremmin meidän pitää asiat nähdä(ja tehdä). Siksi tulevat tuhat päivää aiommekin keskittyä ihmisiin Triplan ympärillä. Haluan, että nenälläni nököttävät virtuaalilasit siirtyvät myös kuluttajien, kaupunkilaisten ja tulevien vuokralaistemme silmille, niin että hekin pääsevät käsiksi kauppakeskuksen sieluun.

Pienet asiat merkitsevät paljon: siksi laskemme vessanpönttöjä, mietimme lastenhoitohuoneita ja tutkimme kaupunkipyöräilijöiden reittejä Pasilassa. Triplan alueella tulee liikkumaan valtavat määrät ihmisiä. On tärkeää tietää, mistä he tulevat, minne he menevät, millä liikkuvat ja mitä kauppakeskukselta odottavat. Eihän kukaan kompastu? Ja ennen kaikkea: miten saisimme parhaiten välitettyä heille sen Mall of Triplan sielun, jonka olemme onnistuneet löytämään?

Lukuisat vuokralaiset ovat jo sisäistäneet, missä Mall of Triplan ytimessä on kyse. Siitä kertovat luvutkin: kauppakeskuksen tiloista jo yli 40 % on vuokrattu – pelkästään ravintoloita on tiedossa yli 10 000 neliön verran.  Seuraavien tuhannen päivän aikana haluamme löytää oikeat toimijat täyttämään jäljellä olevat neliöt. Tavoite on, että kun kävelemme heidän kanssaan puolivalmiin kauppakeskuksen käytävillä, heillä on silmillään samat virtuaalilasit kuin minullakin.

Odotan Mall of Triplan avajaisia innolla, mutta sitäkin enemmän odotan päivää noin puoli vuotta ennen avaamista. Sitä hetkeä, kun ensimmäiset vuokralaiset kurvaavat pihaan rekkoineen ja alkavat täyttää tyhjiä myymälätiloja tavaroillaan. Vaikka meillä on kauniit käytävät, hyvät fasiliteetit ja mielessä täydellinen tunnelma, lopulta Mall of Triplan sielu kuitenkin muodostuu siellä toimivista vuokralaisista.

Lue lisää Triplasta täältä ja tilaa uutiskirjeemme Kaupan alan näkemyksistä tästä.

Pirjo Aalto / Mall of Triplan kaupallinen kehitysjohtaja

Yrittäjähenkinen kaupan alan asiantuntija, jolla on 30 vuoden kokemus vähittäiskaupan ja kauppakeskusliiketoiminnan esimies- ja johtotehtävistä.

Sulje