Paikalliset sivut:
YIT Group

Aviapolis

Kehäradan rakentaminen oli yksi pääkaupunkiseudun suurimmista väylähankkeista ja toi sujuvammat yhteydet lentokentälle koko Suomesta toimiessaan lento- ja kaukojunaliikenteen yhdistävänä linkkinä muualle maahan.

Liikennöinti Kehäradalla alkoi 1.7.2015. Olemme olleet mukana rakentamassa Kehäradan tunneleita ja asemia.

Kehäradalla on kaksi maanalaista asemaa, joista Aviapoliksen asema on toinen. Toukokuussa 2014 valmistunut Aviapolis avattiin ennen Lentoaseman asemaa, jolloin 40 metrin syvyydessä sijaitseva asema oli Suomen ensimmäinen täysin maan alla sijaitseva rautatieasema. Noin 300 metrin pituiselle asemalle mahtuu parhaimmillaan jopa yli 2 000 yhtäaikaista matkustajaa.

AINUTLAATUINEN AVIAPOLIS

Suomen mittakaavassa ainutlaatuinen rakennusurakka aloitettiin toukokuussa 2009 louhimalla maanpinnasta 40 metrin syvyyteen ulottuva huoltotunneli. Huoltotunnelista urakka eteni varsinaisen asemahallin sekä edelleen rautatietunnelien louhintaan ja lujittamiseen. Betonia kului n. 10 000 m3 sekä raudoitteita noin miljoona kiloa.

Tunneliasema palvelee Aviapoliksen uudella yritys- ja asuinalueella työskenteleviä ja asuvia. Aviabulevardin varteen ja rautatieaseman päälle rakentuu tulevina vuosina keskus, jossa on mahdollista asua, tehdä töitä ja harrastaa. Asukkaita alueelle tulee noin 2 000 ja toimistotilaa 15 000 työntekijälle. Lisäksi on suunnitteilla viihdealan keskus, hotelli ja lähipalveluita alueen asukkaille ja työntekijöille.

Urakan sisältö:

  • Maanrakennustyöt ja rakennustekniset työt
  • 1820 m pitkä kaksoistunneli sekä 300 m pitkän tunneliaseman valmiiksi rakentaminen
  • Kolme pystykuilua sekä kaksi sisäänkäyntiä 
  • Viisi maanpäällistä rakennusta
  • n. 7000 kiinnityspulttia
  • n. 10 000 m3 betonia
  • 1 milj. kiloa raudoitteita

Tiedot

Projektin nimi
Kehärata, Aviapolis
Asiakas
Liikennevirasto, Rautatieosasto
Kaupunki
Vantaa
Maa
Suomi
Rakennusvuosi
2018
Liiketoiminto
Infra
Sulje
Lähetetään...