Paikalliset sivut:
YIT Group
7.12.2016
  • Blog
  • Ritva Seppänen
  • YIT

Tulevaisuus rakennetaan – ja jaetaan - yhdessä

Slushin mukaan tulevaisuus on nuorissa, jotka eivät pelkää epäonnistumista. Ja roboteissa, droneissa ja tekoälyssä. Tulevaisuudessa virtuaalitodellisuus tulee osaksi arkipäivää, avaruusteknologia valtaa alaa laajemmin ja kaikki data elää pilvessä.

Slushin mukaan tulevaisuus on nuorissa, jotka eivät pelkää epäonnistumista. Ja roboteissa, droneissa ja tekoälyssä.  Tulevaisuudessa virtuaalitodellisuus tulee osaksi arkipäivää, avaruusteknologia valtaa alaa laajemmin ja kaikki data elää pilvessä. Jakamistalous, yhteisöllisyys ja avoin ekosysteemiajattelu nousevat jo nyt keskusteluihin aloista riippumatta. Tulevaisuus rakennetaan yhdessä, älykkäissä kaupungeissa, vastuullisesti ja ekologisesti, avoimesti uutta kokeillen. Tulevaisuuden innovaatiot eivät synny oman pään tai yhden yrityksen sisällä, vaan yhteisöllisesti ja erilaisten ihmisten ja heidän osaamisen yhdistämisen tuloksena.

Kokeneet enkelisijoittajat uskovat tulevaisuuden rakentuvan vahvasti edelläkävijä-start-up-yritysten voimin. Ainutlaatuisia ideoita pursuavat nuoret tulevaisuuden tekijät ymmärtävät tarvitsevansa liike-elämässä menestyneitä neuvonantajia ja ulkoista pääomaa toteuttaakseen unelmansa. Tämän takia Slushin kaltaiset tapahtumat menestyvät – tämän vuoden Slush oli suurin ikinä, ja merkittävää oli myös se, että mukana lukuisten start-upien lisäksi oli useita isoja, jo kauan markkinoilla olleita yrityksiä.

Slush 2016 valtasi Helsingin Messukeskuksen viime viikolla 17,500 vierailijan voimin. Paikalla oli yli 2300 start-upia, 1100 pääomasijoittajaa ja 600 toimittajaa yli 120 eri maasta. Sen lisäksi Slushin livestriimillä oli yli miljoona katsojaa. Ilmapiiri tapahtumassa oli ainutlaatuinen ja tulevaisuus näyttäytyi erittäin positiivisessa valossa, täynnä toinen toistaan jännittävempiä ideoita.

Huipputason kansainväliset puhujat

Huipputason kansainväliset puhujat ottivat tapahtuman lavat haltuun ja kertoivat yritystensä tiestä menestykseen. Virkistävää oli myös se, että epäonnistumisista tuon tien varrella uskallettiin puhua. Monissa puheenvuoroissa kannustettiin tuomaan ideoita esille jatkuvasti ja huomattavasti nopeammin kuin mihin aiemmin on totuttu – koska vain ne, jotka uskaltavat esitellä ideoitaan ulkopuolisille ennen muita, voivat menestyä entistäkin ruuhkaisimmilla markkinoilla.

Draper Fisher Jurvetson DFJ:n osakas Steve Jurvetson, yksi tapahtuman pääpuhujista, edusti omalta osaltaan rohkeaa ja kokenutta pääomasijoittajaa, joka on sijoittanut viime aikoina tulevaisuuden liikenteeseen, esimerkiksi Teslaan ja SpaceX:n. Hän kertoi Slushissa siitä miten häntä kiinnostavat vain täysin uudet ideat, jotka tulevat yleensä alojen ulkopuolisilta tahoilta ja ihmiset, jotka uskaltavat aidosti laittaa kaiken peliin menestystä tavoitellakseen.

Di-Ann Eisnor puolestaan kertoi Googlelle myymästään yhteisöllisestä Waze-navigointipalvelusta, joka on mullistanut tavan jolla kulkuneuvot ja kaupungit toimivat keskenään vuorovaikutuksessa. Wazen avulla palvelun yksityiset käyttäjät jakavat paikkatietonsa, ja informaatiota liikenneruuhkista ja onnettomuuksista, edesauttaen ihmisten ja autojen sujuvampaa liikkumista kaupungeissa.

Kansainvälisten asiantuntijoiden lisäksi puhujien joukossa oli myös kotimaisia tähtiä, kuten esimerkiksi Marko Ahtisaaren moderoimassa paneelikeskustelussa yhdessä Airbnb:n Karri Saarisen ja Flordin Olof Schybergson kanssa palvelumuotoilusta keskustellut Helsingin kaupungin muotoilujohtaja Anne Stenros. Ahtisaari toi esille suunnittelijoiden vahvuuden ajatella kokonaisvaltaisesti, ja heidän rohkeutensa testata ideoita nopeasti. Anne Stenros korosti omassa puheenvuorossaan kuinka suunnittelijat uskaltavat katsoa ja visioida kauemmas tulevaisuuteen, ja ovat sen vuoksi ainutlaatuisen tärkeitä organisaatioille, jotka haluavat menestyä tulevaisuudessa

Recotech: Slushin virallinen sivutapahtuma kiinteistö- ja rakennusalan yrityksille

YIT osallistui myös ensimmäistä kertaa järjestettyyn rakennusalan Slush-sivutapahtumaan, Recotechiin, joka toimi varaslähtönä viralliseen Slushiin keskiviikkoaamuna. Recotech oli Raklin, Green Building Council Finlandin ja Newsecin järjestämä kiinteistö- ja rakennusalalle suunnattu verkostoitumis- ja pitchaus-tapahtuma. Start-upit saivat varata tilaisuuteen etukäteen lyhyitä speed-dating-tyylisiä tapaamisaikoja ideoidensa pitchaukseen paikalla oleville rakennusalan yrityksille ja ideat suorastaan lensivät parin tunnin ajan.

YIT:n ständi oli hyvin suosittu ja kaikki speed meet -aikamme oli buukattu jo hyvissä ajoin ennen tapahtumaa. Ajoittain ständille muodostui jonoa, kun start-upit odottivat innokkaina pitchaus-vuoroaan. Kuulimme useita mielenkiintoisia ideoita tulevaisuuden teknologioihin ja digitalisaatioon liittyen, joita rakennusalalla voitaisiin varmasti hyödyntää, ja tapasimme monia potentiaalisia tulevaisuuden yhteistyökumppaneita. Käymme seuraavien viikkojen aikana kaikki saamamme ideat läpi ja pyrimme olemaan yhteydessä meitä erityisesti kiinnostaviin tahoihin vielä ennen joulua jatkokeskustelujen suhteen.

Lue täältä Slushin oma yhteenveto Slush 2016 -tapahtumasta: http://www.slush.org/

Lue täältä lisää Recotechistä: http://recotech.fi/

Jos et päässyt paikalle Recotechiin, tai et saanut varattua aikaa tapaamiseen kanssamme, klikkaa tästä linkistä täyttääksesi yhteistietolomake: http://go.yit.fi/YIT-in-Recotech

Ritva Seppänen / B2B markkinoinnin kehityspäällikkö

Markkinointi- ja brändiammattilainen, joka kehittää YIT:llä B2B-markkinointia. Mukana muun muassa Tripla-projektin markkinoinnin suunnittelussa, korjausrakentamisen markkinoinnissa ja tulevaisuuden toimitilojen markkinoinnin kehityksessä. 

Sulje
Lähetetään...