Paikalliset sivut:
YIT Group
11.7.2017
  • Blog
  • Pirjo Aalto
  • YIT

Kauppakeskus 2.0 on aidosti monikanavainen

Tappaako digi kaupan? Päinvastoin. Mall of Triplassa digitaalisuus rakentuu olennaiseksi osaksi koko kauppakeskuksen toimintoja.

Digitalisaatio ei ole pelkkä muotisana. Nykyteineille rajattoman internetin ja mukana kulkevien mobiililaitteiden todellisuus on mitä tavallisinta arkea, mutta ei tarvitse katsoa kovin kauas taaksepäin tajutakseen, kuinka uusi ilmiö on kyseessä.

Mietitäänpä vaikka allekirjoittanutta: näin 1960-luvulla syntyneenä olen elänyt hyvin erilaisen nuoruuden kuin omat lapseni. Vaikka en koe olevani mummo (enkä sitä vielä ikävä kyllä olekaan), valtaosa elämästäni on ollut täysin ei-digitaalista. Paljon muutoksia on mahtunut myös kolmen lapseni – kolmekymppisestä teiniin – ikävuosiin. Siinä missä esikoisen ensimmäiset vuodet kuluivat Tetriksen, tv-pelien ja Nintendojen ääressä, nuorimmainen lähestulkoon syntyi kännykkä kädessä. Vielä keskimmäisen vaihto-oppilasvuotena 2006 yhteyttä pidettiin ehkä kerran kuukaudessa Amerikan mantereelle hankalla ja kalliilla skype-menetelmällä.

Kauppakeskuksen, digitaalisuuden ja kivijalan saumaton yhdistyminen saattaa kuulostaa kaukaiselta – mutta mikäli kehitys etenee yhtä hengästyttävällä vauhdilla kuin viime vuosikymmeninä, on monikanavaisuus Mall of Triplan avautuessa parin vuoden kuluttua ainoa oikea toimintamalli kauppakeskuksen pyörittämiseen.

Monikanavainen alusta yhdistää

Mitä monikanavainen, digitaalisuutta hyödyntävä kauppakeskus sitten käytännössä tarkoittaa? Ainakin seuraavaa neljää asiaa:

1. Yhteinen alusta

Kauppakeskuksen rooli on tulevaisuudessa ennen kaikkea olla yhdistäjä, joka tarjoaa vuokralaisilleen toiminta-alustan ja parhaat mahdolliset työkalut liiketoiminnan kehittämiseen – eikä siihen riitä enää pelkkä langaton nettiyhteys! Nyt tärkeässä roolissa ovat paitsi kauppakeskuksen tiloissa fyysisesti toimivat, mutta digitaalisuudelle rakentuvat palvelut (opastusjärjestelmät, infotaulut sekä palaute- ja asiakasrekisterit) myös puhtaasti digitaaliset alustat (nettisivut, somekanavat ja erilaiset applikaatiot), jotka ovat asiakkaiden saatavilla silloinkin, kun he ovat fyysisesti jossain muualla kuin Mall of Triplassa.

2. Uudenlainen asiakaskokemus

Asiakaspolku eli ostosreissun suunnittelu starttaa kotona. Jo ennen kaupoille lähtöään asiakas kaipaa vinkkejä parhaista lounaspaikoista ja haluaa tietää, kuinka paikalle pääsee julkisilla, pyörällä tai omalla autolla. Illan leffatarjonta ja erikoistarjoukset ovat tiedossa jo kotosalla. Kaikki tämä tieto pitää olla digitaalisesti saatavilla ennen kauppakeskukseen astumista – ja paikan päälle saapuessa saattaa vielä kaivata lisävinkkejä, mielellään oman asiakasprofiilin perusteella räätälöitynä.

Digitaalisia teknologioita ja palvelumuotoilua yhdistämällä on helppo varmistaa, että asiakaspolku soljuu eteenpäin sujuvasti kotoa kaupoille asti. Mall of Triplaan voi tulla esimerkiksi satoja erilaisia lämpökameroita, joiden avulla on helppo hahmottaa, millaisia reittejä erilaiset kuluttajaryhmät valitsevat kauppakeskuksessa asioidessaan ja mihin kellonaikaan he liikkuvat missäkin. Teknologian avulla kauppakeskuksen palvelut ravintolakonsepteista opastuskyltteihin voi suunnitella palvelemaan kuluttajien erilaisia tarpeita yhä paremmin.

3. Kehittyvät palvelut

Digitalisaatiossa ei ole kyse pelkästään nettikaupoista ja online-shoppailusta. Itse asiassa moni nettikauppana aloittanut brändi Clas Ohlsonista Amazoniin on myöhemmin laajentanut toimintaansa fyysisiin kauppoihin. Kun manuaalisuus ja digitaalisuus kulkevat käsi kädessä, syntyy uudenlaisia palvelukonsepteja. Parhaimmillaan kuluttaja ei edes huomaa, missä digitaalinen loppuu ja fyysinen alkaa.

Hyviä esimerkkejä tästä kehityksestä on jo olemassa:Wolt-kännykkäsvelluksen avulla ruuat voi tilata valmiiksi ravintolaan odottamaan,Timma-palvelun avulla taas löydät edullisia peruutusaikoja kaikista kaupunkisi kampaamoista jaArtap-applikaation avulla voit ”sovittaa” taideteosta omalle seinällesi digimuodossa. Lastenvaatemerkki Reima on jo kehittänyt sovituskopin, joka skannaa mitat ja näyttää niiden perusteella, miltä vaate lapsen päällä näyttää. Mall of Triplaan on myös suunnitteilla noutopistemaailma, joka mahdollistaa verkko-ostosten noutamisen aiempaa helpommin, tavallista postikonttoria laajempien aukioloaikojen puitteissa.

4. Mahdollisuus irrottautua verkosta

Kun on koko ajan verkottunut, on välillä tarve täysirtiotolle. Siksi Mall of Triplassa tulee olemaan myös rauhoittumiseen ja hetkestä nautiskeluun sopivia tiloja. Välillä on hyvä laittaa kännykkä laukkuun ja unohtaa se hetkeksi sinne.

Irrottautumisen ja rauhoittumisen merkeissä toivotankin hyvää kesää – digillä tai ilman. Muistetaan välillä tuijotella myös pilviä ja olla vaan! 

Pirjo Aalto / Mall of Triplan kaupallinen kehitysjohtaja

Yrittäjähenkinen kaupan alan asiantuntija, jolla on 30 vuoden kokemus vähittäiskaupan ja kauppakeskusliiketoiminnan esimies- ja johtotehtävistä.

Sulje
Lähetetään...