3.1.2019
  • Kauppa

Zalando pyrkii muodin käyttöjärjestelmäksi

Vuonna 2008 perustettu Zalando on kasvanut kahden kaveruksen verkkokaupasta toimijaksi, joka haastaa koko toimialan. Yhtiön pitkän tähtäimen tavoitteena on luoda jokaiselle sen asiakkaalle täysin personoitu verkkokauppakokemus.

Zalandolla on mahdottoman kuuloinen tavoite: 24 miljoonaa kauppaa, yksi jokaista yrityksen eurooppalaista asiakasta kohden. Toteutuessaan tämä tulisi mullistamaan koko kaupan alan. Vielä kymmenen vuotta sitten ajatus olisi ollut täysin utopistinen, mutta teknologian avulla Zalando voi hyvinkin onnistua tavoitteessaan toimia ”muodin käyttöjärjestelmänä.”

Hejgaard-David.jpg

Zalandon lähitulevaisuuden ja pitkän tähtäimen tavoitteista kertoo yhtiön Pohjoismaiden aluejohtaja David Hejgaard, joka esiintyi puhujana 1. marraskuuta 2018 YIT:n Kestävät kaupunkiympäristöt -tapahtumassa. Puheenvuorossaan Hejgaard kertoi näkemyksiään siitä, miten verkkokauppa muuttaa vähittäiskauppaa ja kuluttajien ostokäyttäytymistä.

Hejgaard nostaa esiin kolme osa-aluetta, jotka yhdessä mahdollistavat personoidun verkkokaupan tarjoamisen Zalandon jokaiselle asiakkaalle: muotialan eri toimijoiden tuomisen yhteen, personoinnin ja ratkaisut, joilla Zalandon kivijalassa toimivien yhteistyökumppanien valikoima tuodaan tarjolle Zalandon alustaan.

”Euroopan johtavana muodin ja lifestylen onlinekauppana meillä on keskeinen rooli muotialan tulevaisuuden määrittelemisessä. Yhdistämme muodin ja teknologian ja lähestymme ongelmia datan avulla. Tämä ei ole helppo tehtävä alalla, jota ovat perinteisesti määritelleet tunteet ja trendit”, Hejgaard sanoo.

Tavoitteena olla koko muotialan käyttöjärjestelmä

Zalando tunnetaan muoti- ja lifestyle-tuotteiden verkkokauppana, mutta monien nyky-yritysten tapaan Zalando on ennen kaikkea teknologiayritys. Kuten Amazonin, myös Zalandon menestys piilee sen algoritmeissä, asiakastuntemuksessa ja kyvyssä yhdistää fyysisen maailman tarpeet ja palvelut digitaaliseen alustaan.

Hejgaard puhuu Zalandosta muodin käyttöjärjestelmänä.

”Käytännössä se tarkoittaa sitä, että Zalando tuo yhteen kaikki halukkaat online- ja offline-muotitoimijat, olipa kyse sitten brändeistä, jälleenmyyjistä, stailisteista tai kuluttajista.”

”Voimme esimerkiksi tarjota kumppaniyrityksillemme ratkaisut toimitusketjun alusta loppuun. Monilla pienillä brändeillä ei ole resursseja toimittaa 17 eri markkinaan. Liittymällä kumppaniohjelmaamme he voivat toimittaa tavarat meille, minkä jälkeen me toimitamme ne asiakkaille. Näin voimme esimerkiksi toimia pienille suomalaisyrityksille porttina Euroopan markkinoille”, Hejgaard lisää.

Jo nyt yhtiöllä on sen kumppaniohjelmassa yli 200 kumppaniyritystä ja 780 kumppanibrändiä.

”Kumppaniohjelman tavoite on antaa brändeille pääsy uniikkiin järjestelmäämme ja 24 miljoonaan asiakkaaseemme ja samalla tarjota laajempi valikoima asiakkaille. Ohjelma kasvaa nopeasti, ja tämän vuoden toisella kvartaalilla sen osuus myynnistä oli jo noin kymmenen prosenttia”, Hejgaard lisää.

Kiinnostuitko Hejgaardin näkemyksistä? Lue lisää personoinnista sekä ratkaisuista, joilla Zalandon kivijalassa toimivien yhteistyökumppanien valikoima tuodaan tarjolle Zalandon alustaan.

Sulje
Lähetetään...