Takaisin

Tulevaisuuden Liikenne -Kasvupolku Kiitoratapäivä 17.5.2017 Tampere

Selkeä visio ja asiakkaan saama hyöty myyntipuheeksi kiteytettynä vie kasvuyritystä pitkälle.

Tunnelma oli selvästi jännittynyt Tampereella kun 15 kasvua hakevaa yritystä valmistautuivat jo toista kertaa aamun kolmen minuutin pitchauksiin. Oli alkamassa Tulevaisuuden liikenne -Kasvupolun 2. kiitoratapäivä, jossa kasvua hakevat yritykset kisaavat toisiaan vastaan ja saivat päivän mittaan henkilökohtaista sparrausta viideltä eri alan yrityksen edustajalta eli mylläriltä. Itse olin tullut paikalle juurikin tuon myllärin roolissa ja intoa täynnä.

Sain huomata aamun mittaan, että kolme minuuttia on lyhyt aika myydä yrityksen osaaminen ja herättää asiakkaan kiinnostus. Meillä suomalaisilla insinööreillä, johon itsekin lukeudun, tuntuu olevan tapana aloittaa myyntipuheet pitkillä taustoituksilla ja johdannoilla. Usein vasta esityksemme lopussa saamme kerrottua mitä hyötyä osaamisestamme, tuotteistamme tai palvelusta on asiakkaalle. Tässä vaiheessa asiakas saattaa olla jo menettänyt mielenkiinnon eikä viesti saavuta kuulijaa. Meidän tulee rohkeasti, heti kärkeen, tuoda esille asiakkaan näkökannalta olennainen hyöty, jota pystymme tarjoamaan. Näin saamme parhaiten asiakkaan mielenkiinnon herätettyä, ja hän luultavasti jaksaa kuunnella ne tärkeät taustoituksetkin sen jälkeen. Tämä oli ensimmäinen huomio, jonka tein kuunnellessani lyhyitä myyntipuheita.

Monella yrityksellä liiketoiminta oli jo hyvin käynnistynyt eli pelkistä Startupeista ei tällä kertaa ollut kysymys. Toinen huomioni päivän aikana ja kahdenkeskeisissä tapaamisissa oli, että jokainen yritys tarvitsee selkeän vision. Etenkin jonkin aikaa markkinoilla olleelle kasvua hakevalle yritykselle suunta ja tahtotila täytyy olla hyvin kirkas. Ilman sitä ei liiketoimintaa pysty hallitusti kasvattamaan ja johtamaan. Startup aikojen innon ja yrittämisen tarmo täytyy keskittää entistä tiukemmin haluttuun suuntaan ja karsia kaikki turha tekeminen pois. Muuten yrityksen johto huomaa pian puuhastelevansa asioiden kanssa, jotka eivät edistä kasvua.

Oli ilo huomata päivän lopun puheenvuoroissa ja yhteenvedossa, että muutkin myllärit olivat kiinnittäneet huomioita samoihin asioihin. Myös kasvuyritykset olivat saaneet sparrauksista eväitä oman suuntaansa ja myyntipuheensa kiteyttämiseksi. Päivä oli kaiken kaikkiaan hyvin intensiivinen mutta myös erittäin antoisa ja ajatuksia herättävä. Mielenkiinnolla jäänkin odottamaan kesäkuun semifinaalia, jossa selviää Tulevaisuuden Liikenteen Kasvupolun voittajat, jotka palkitaan pääsyllä syksyn Kasvu Open 2017-finaaliin.

Tampereelta kotiin päin ajaessa jäin pohdiskelemaan: ”Osaanko itse kiteyttää oman yritykseni osaamisen myyväksi hissipuheeksi?”

Tulevaisuuden liikenteen Kasvupolku huipentuu semifinaaliin, joka pidetään 14.6. YIT:llä Helsingissä. Semifinaali on kaikille avoin tilaisuus. Tule kuulemaan tulevaisuuden näkymistä ja uusista innovaatioista - ilmoittaudu mukaan tästä!

Lisätietoja Tulevaisuuden liikenne Kasvupolusta löydät täältä.

Harri Orko / Kunnossapitoyksikön johtaja

Pitkä kokemus energiasektorilta ja tuulivoiman kehittämisestä on koulinut Harrista pitkälinjaisen kehittäjän, joka arvostaa kestäviä ratkaisuja. Asiakaan ymmärtäminen ja ratkaisukeskeinen ajattelu on yksi hänen vahvuuksistaan, johon oppi on tullut niin asiakkaan kuin palveluntarjoajankin roolissa työskennellessä. Nykyisessä tehtävässään YIT:n Kunnossapitoyksikön vetovastuullisena Harri jatkaa määrätietoista liiketoiminnan kehittämistä ja paremman elinympäristön luomista.