Takaisin

Tripla nousee vauhdilla – 30 metriä takana, 60 edessä

Kun koko Suomi lomaili heinäkuussa, Triplan työmaalla Helsingin Pasilassa kävi vilske. Viisikerroksinen pysäköintilaitos, kolme ja puoli kilometriä muurattua väliseinää ja satatuhatta kuutiometriä betonia – katso, miten työmaa on edennyt kesän aikana.

Pasilan aseman sulkeminen sen havainnollisti. Viimeistään siinä vaiheessa, kun tutun aseman rakenteita alettiin purkaa viime kesäkuussa, ei satunnaisinkaan läpikulkija voinut olla huomaamatta, että Pasilassa tapahtuu ja paljon. Kun aseman katto katoaa ja ratikkapysäkki vaihtaa paikkaa, alkaa olla ilmiselvää, että vanha on väistymässä uuden tieltä.

Siinä, missä aiemmin Triplan työmaata saattoi tiirailla Pasilan sillalta alaspäin, pian Helsingin uusi keskusta alkaa nousta ihan konkreettisesti silmien eteen. Triplan työmaalla aloitettiin pari vuotta sitten työt neljä ja puoli metriä merenpinnan alapuolella – nyt ollaan korkeimmillaan jo kolmessakymmenessä metrissä.

Töitä kahdessa tasossa

Triplan kokoisessa hankkeessa töitä tehdään yötä päivää ja hommia paiskitaan monen eri tehtävän parissa yhtä aikaa. Työmaalla tapahtuukin monessa tasossa.

Yksi niistä on piilossa katseilta, juuri siellä jalkojen juuressa. Pasilan sillan alle on kesän aikana valmistunut viisikerroksisen pysäköintilaitoksen runko – eli toisin sanoen sen kuoret ja kerrokset – jonka sisälle voi jo alkaa tehdä sisustuksia. Vaikka sitä ei keskeneräisen oloisesta työmaasta päälle päin ehkä uskoisi, jossain sen uumenissa muurataan ja maalataan jo kovaa vauhtia.

Toinen taso taas näkyy selvemmin ulospäin. Mall of Triplan runkoa on rakennettu samaan aikaan parkkihallin kanssa, ja siitä on valmiina pian puolet. Korkeimmillaan runko ylettyy jo Pasilan sillan tasalle, viisikerroksisen kauppakeskuksen kolmanteen kerrokseen.

”Töitä tehdään kovalla tahdilla. Päivässä, viikossa ja etenkin kuukaudessa ehtii tapahtua todella paljon. Jo viikossa saa tehtyä muuraustöitä kokonaisen 700 neliömetrin verran”, sisävalmistustöistä vastaava työpäällikkö Jani Lehtola sanoo.

Työmaa_elokuu2017_2_Cred_900width.jpg

Yhteishenki urakan kirittäjänä

Kun Triplan viimeinen vaihe, kauppakeskuksen kainaloon kohoava hotelli, on valmis vuonna 2020, on Pasilassa noustu 92 metriä merenpinnan yläpuolelle – kolme kertaa korkeammalle kuin nyt. Jo nyt Triplan valuihin on käytetty yli 100 000 kuutiometriä betonia ja väliseiniä on muurattu kokonaisten kolmen ja puolen kilometrin verran.

Mitä pidemmälle projekti etenee, sitä moninaisemmaksi työvaiheet eriytyvät. Sisävalmistusvaiheen työt ovat vasta alkuvaiheessa, mutta kun mennään pintarakennetöihin, niin työt vain lisääntyvät ja tahti kiihtyy. Silloin on erityisen tärkeää panostaa asioiden ennakointiin ja työn suunnitteluun.

Pari vuotta sitten työmaalla työskentelevien ihmisten määrä voitiin laskea kymmenissä. Nyt heitä on jo 700 – ja vuoden loppuun mennessä luultavasti jo noin tuhat. Tuhatpäisen työyhteisön motivaation ylläpitämisen luulisi olevan vaikeaa. Lehtolan mukaan siihen ei kuitenkaan tarvita taikatemppuja. Työinnosta pitää huolen itse projekti.

”Kun työ on tarpeeksi monipuolista ja haastavaa, hommat pysyvät mielenkiintoisena. Työmaalla pitää pysyä hereillä ja aktiivisena, sillä asioita tapahtuu paljon, nopeasti ja erittäin laajalla alueella. Se näkyy myös yhteishengessä.”