Takaisin

Niitetyt pientareet turvaavat kouluteitä

Liikenneturvallisuutta lisäävä niitto on arvokasta, mutta se herättää silti edelleen myös kuumia tunteita.

Koulun alkamisen lisäksi perinteinen kesälomien päättymisen merkki ovat vuosittaiset niitot, jotka ovat tärkeä osa teiden kunnossapitoa. Koko kesän kestävä niittokausi etenee vaiheissa, joista viimeinen päättyy elokuun puolivälin tienoilla. Kolmeen prioriteettiluokkaan jaetut tiestöt niitetään kaikki kertaalleen, moottoriteiden ja pääteiden pientareet kahdesti tai jopa kolmesti.

YIT:n työmaapäällikkö Petri Suomi kertoo, että viimeisen niiton ja sen yhteydessä tehtävän trimmauksen ajoitus pyritään ajoittamaan lähelle koulujen alkamista.

”Jos työ tehdään liian aikaisin kesällä, ojat ja pientareet ehtivät vesakoitua ennen koulujen alkamista.”

Koululaisen turvallisuuden kannalta on tärkeää, että liikenne- ja lapsimerkit ovat näkyvillä ja että näkyvyys on kaikille tienkäyttäjille hyvä.

”Tänäkin heinäkuussa oli teitä, joiden pientareissa ruohon pituus oli lähes metrin ennen niittoa. Alakouluikäiset eivät ole tätä paljon pidempiä, jolloin heidän havaittavuutensa kärsii merkittävästi”, Suomi muistuttaa ja jatkaa, että koulumatkan turvallisuuden kannalta olisi hyvä, jos vanhemmat kulkisivat matkan lastensa kanssa heti koulujen alettua. Näin voidaan havaita ja ilmoittaa mahdolliset puutteet.

”Me emme siitä loukkaannu. Jos löytyy jokin puute, kuten piilossa oleva liikennemerkki, niin pyrimme sen pikaisesti korjaamaan.”

Vähemmän liikenneraivoa, enemmän ymmärrystä ja kunnioitusta

Kesän alussa alkavat niitot lisäävät tieturvallisuutta kaikille – ja helpottavat myös talvihoitoa. Jos niittoa ei ole tehty, lumi ja jää kiinnittyvät ja kinostuvat teiden varsilla oleviin heinätukkoihin. Kaikki eivät kuitenkaan pidä teillä kulkevista niittokoneista ja trimmaajista. 31 vuotta alalla ollut Suomi kertoo, että alan ammattilaiset kohtaavat liikenneraivoa ja välinpitämättömyyttä vuosi vuodelta enemmän.

”Ihmisillä on yhä suurempi kiire joka paikkaan, ja jos tiellä tulee vastaan jokin hidaste, niin siitä raivostutaan. Pyrimme tekemään työn aina hiljaisen liikenteen aikaan mutta aina se ei ole mahdollista.”

Suomi peräänkuuluttaa keskinäistä kunnioitusta ja ymmärrystä.

”Tämä on meille tekijöille vaarallista työtä, jota kukaan ei taatusti tee toisten haitaksi vaan päinvastoin turvallisuuden lisäämiseksi. Tienkäyttäjille niittokone on hetkellinen haitta, jonka näkee yksi aamu mutta ei todennäköisesti enää uudestaan.”

kunnossapiTO