10.10.2019
  • Mielipide
  • Pirjo Aalto
  • YIT

Mitä viimeisenä teet, sen ensimmäisenä näet

Pitkässä projektissa on joskus vaarana turnausväsymys. Viimeisiin silauksiin kannattaa kuitenkin panostaa, sillä ne ratkaisevat asiakaskokemuksen – etenkin kun kyseessä on itsenäisen Suomen suurin rakennushanke, kirjoittaa Mall of Triplan kaupallinen kehitysjohtaja Pirjo Aalto.

Pari vuotta sitten bloggasin siitä, kuinka olen ollut Tripla-projektissa mukana tuhat yötä. Silloin edessä siinsi vielä yhtä pitkä tonnin rupeama. Se vierähti hujauksessa. Nyt, kahden tonnin päätteeksi, olemme Mall of Triplan avajaisten kynnyksellä. Kauppakeskuksen kaikille avoimia avajaisia vietetään 17. lokakuuta.

Pirjo Aalto.jpg

Isosta kuvasta yksityiskohtiin

Ensiksi tuli monttu. Triplan kolmen korttelin kokonaisuutta varten piti kaivaa kolmekymmentämetriä syvä kuoppa, jonka pohjalta Mall of Triplan viisikerroksinen kauppakeskus maanalaisine pysäköintilaitoksineen alkaisi rakentua – ja siihen päälle vielä Triplan taivasta kohti kurottelevat hotelli- toimisto- ja asuinrakennukset. Lähtökohtanamme vuonna 2015 oli ratkaista, miten tyhjästä nousee kolmen korttelin kokonaisuus.

Tripla on itsenäisen Suomen suurin kaupallinen rakennushanke. Isossa projekteissa rakennusliike kohtaa matkan varrella väistämättä teknisesti vaativia haasteita. Kuinka syvä monttu tarvitaan viittä pysäköintikerrosta varten? (Vastaus: 30 metriä). Tai kuinka taata, että rautatieaseman yläpuolelle rakentaessa junaliikenne ei kärsi? (Vastaus: Hyvällä suunnittelulla ja yötöillä – yksikään VR:n juna ei ole Triplan rakennustöiden takia jättänyt viimeisen neljän vuoden aikana vuoroaan väliin).

Näiden isojen haasteiden ratkaiseminen on ollut Triplan matkan varrella elintärkeää. Mutta pienet asiat ovat aivan yhtä merkittäviä. Siinä vaiheessa, kun kuluttaja astuu sisään upouuteen Mall of Triplaan, viihtyvyyden kannalta keskeiseen rooliin nousevat lattialistat, vessojen ilmeet ja opastusnäytöt. Kukaan ei muistele monttua ja sen pohjalta noussutta rakentamisen taidonnäytettä siinä vaiheessa, kun vauvalle pitää vaihtaa vaippa kesken ostosreissun – silloin mielessä on se, kuinka hyvin reitti lähimpään vessaan on opastettu.

Huolellisella viimeistelyllä on kokonaisuuden kannalta korvaamaton rooli: mukava, turvallinen ja helppo asiakaspolku on Mall of Triplassa syntynyt siitä, että olemme pistäneet hankkeen viime metreillä turbovaihteen päälle. Sen sijaan, että turnauskestävyys olisi alkanut hiipua, olemme satsanneet viimeisiin silauksiin. Sen, mitä teemme viimeisenä, näkee asiakas ensimmäisenä.

Vauhdilla maaliin

Siitäkin huolimatta, että olemme panostaneet viimeistelyyn, aikataulut eivät ole kärsineet – päinvastoin. Mall of Tripla avautui suunnitelmien mukaan 17. lokakuuta ja muu Tripla seuraa perässä, reilusti suunniteltua aikaisemmin. Toimistot pääsevät muuttamaan sisään viimeistään ensi vuoden helmikuussa ja hotelli luovutetaan käyttöön jo vuodenvaihteessa. Myös ensimmäiset asukkaat pääsevät asettumaan kodiksi pian, kun ensimmäiset alueen 100 asunnosta valmistuvat vuoden lopussa. Triplan viimeinen asuntoyhtiö valmistuu elokuussa 2020, kaksi vuotta alkuperäisestä aikataulusta etuajassa.

Odotan innolla sitä, että elävät asiakkaat pääsevät nauttimaan pitkän suunnittelutyön tuloksena syntyneestä kokonaiskonseptista, jonka viimeiset silaukset kruunaavat. Haastankin sinut, lukija, kiinnittämään huomiosi yksityiskohtiin, kun vierailet Mall of Triplassa ensimmäistä kertaa! Kuinka monta nerokasta pientä ratkaisua bongaat? (Vastaus: Toivottavasti monta!)

Siirry mall of Triplan sivuille

tutustu YIT:n toimitilaratkaisuihin

Pirjo Aalto / Mall of Triplan kaupallinen kehitysjohtaja

Yrittäjähenkinen kaupan alan asiantuntija, jolla on 30 vuoden kokemus vähittäiskaupan ja kauppakeskusliiketoiminnan esimies- ja johtotehtävistä.

Sulje
Lähetetään...