3.1.2019
  • Mielipide
  • Pirjo Aalto
  • YIT

Miltä näyttää kauppakeskus 200 vuoden kuluttua?

Mikäli rakenteiden kestävyyttä katsotaan, on varmaa, että Mall of Tripla on pystyssä vielä kahdensadan vuodenkin kuluttua. Sisäpuoliset seinät sen sijaan ovat saattaneet vaihtaa paikkaa jo useammankin kerran, kirjoittaa Mall of Triplan kaupallinen kehitysjohtaja Pirjo Aalto.

Jo filosofi Herakleitos tokaisi, että ainoa pysyvä asia maailmassa on muutos. Ja niinhän se on: suunnitelmat, joita teemme tänään tulevaisuuden varalle ovat ainoastaan valistuneita arvauksia sen varalle, mitä huominen tuo tullessaan.

Mall of Triplan rakenteita tehdään tositarkoituksella ja aikaa kestäviksi. Osalle perustuksista on tiedossa jopa kahdensadan vuoden elinkaari. Vaan miltä näyttää noiden seinien sisällä toimiva kauppakeskus kahdensadan vuoden päästä?  Siinäpä pähkinä purtavaksi meille Mall of Triplaa rakentaville!

Päätöksiä on matkan varrella pitänyt tehdä ilman ennustajan lahjoja – muuten Mall of Triplan seinät eivät nyt kohoasi monen metrin korkeudessa. Kahdella periaatteella olemme kuitenkin päässeet pitkälle.

Ensinnäkin: taustatyö on äärimmäisen tärkeää. Vaikka meillä ei ole kristallipalloa, jolla näkisi tulevaan, voi menneisyydestä nykyisyyteen tuovaa polkua tarkastelemalla tehdä hyviä arvauksia huomisesta. Myös nuoria katselemalla ja kuuntelemalla voi arvailla ja aistia, mitä ihmiset haluavat ja tarvitsevat tulevaisuudessa – polku muuttuu menneisyydestä tulevaisuuteen. Muutoksissa on nimittäin se hyvä juttu, että yleensä ne tapahtuvat hitaammin kuin tajuammekaan.

Hyvä esimerkki on luomutuotteiden yleistyminen. Suomalaiset ovat vuosikymmeniä vastanneet kyselytutkimuksissa haluavansa ostaa luomua, mutta räjähdysmäisen vallankumouksen sijaan luomutuotteiden käyttö on kasvanut hitaasti vaikkakin varmasti. Tapojen ja tottumusten muutos vie aina aikaa.

Sama pätee Mall of Triplan asiakkaisiin. Siksi teimme jo lähes viisi vuotta sitten syväluotaavan asiakastutkimuksen, jossa selvitimme heidän tarpeitaan ja toiveitaan nyt ja tulevaisuudessa. Kauppakeskuskonsepti lähtee aina asiakkaan toiveista ja tarpeista, ja niiden jäljille pääsee ainoastaan kysymällä – tarpeeksi ajoissa.

Toisekseen muuntojoustavuus on kauppakeskuksen elinehto. Viime vuosina on puhuttu siitä, kuinka kauppakeskukset kuolevat. Tosiasiassa viimeisiä henkäyksiään vetävät ainoastaan muuntojoustamattomat kauppakeskuskiinteistöt. Nykykuluttaja etsii ostosten lisäksi elämyksiä ja ravintolatarjontaa, mutta vielä muutama vuosikin sitten avatuista kauppakeskuksista osa on  suunniteltu niin jäykästi, että ne eivät pysty vastaamaan kasvavaan tarpeeseen ilman miljoonainvestointeja ja jättiremontteja.

Mall of Triplassa muuntojoustavuus on mietitty alusta asti tarkemmin kuin missään muussa näkemässäni kiinteistöprojektissa. Sen lisäksi, että jopa 30 prosenttia pinta-alasta on varattu pelkästään elämyksille ja ravintoloille, fiksut suunnitteluratkaisut mahdollistavat sen, että liiketiloja voi laajentaa niin purkamalla seiniä kuin kattojakin, rakenteiden täytyy vain kestää esimerkiksi uudet liukuportaat, eikä talotekniikka ilmanvaihdon vuoksi voi mennä sekaisin liiketilakokoja muuttamalla. Erilaisten vuokralaisten tarpeita aina hajuvesiliikkeen tuoksunpoistoilmastoinneista ravintolan rasvakanaviin on mietitty läpi koko kiinteistön. Muuntojoustava kauppakeskus pysyy trendien aallonharjalla, vaikka toimialat muuttuisivat radikaalistikin.

Kun nämä kaksi periaatetta, huolellinen taustatyö ja hyvä muuntojoustavuus, ovat kunnossa, ei muutosta tarvitse pelätä. Päinvastoin – parhaimmillaan muutos tuo elämään jännitystä ja pitää asiat kiinnostavina. Ja kun seinät voivat liikkua juuri sinne, missä niitä 200 vuoden päästä tarvitaan, voi tulevia muutoksia katsella rennolla otteella suunnitellen seuraavan trendin jalkautumista Mall of Triplaan. 

Pirjo Aalto / Mall of Triplan kaupallinen kehitysjohtaja

Yrittäjähenkinen kaupan alan asiantuntija, jolla on 30 vuoden kokemus vähittäiskaupan ja kauppakeskusliiketoiminnan esimies- ja johtotehtävistä.

Sulje
Sulje
Lähetetään...