Takaisin

Mall of Triplan avajaisiin alle 70 yötä – nyt panostetaan yhteistyöhön

"Vuokralaisyhteistyön rakentaminen vaatii pitkäjänteisyyttä. Se palkitsee: tuloksena on toimivaa kauppakeskusarkea ja menestyksellistä liiketoimintaa niin vuokralaiskumppaneille kuin kauppakeskuksellekin", kirjoittaa Mall of Triplan kaupallinen kehitysjohtaja Pirjo Aalto.

Kun rakennetaan isoa kokonaisuutta, joka kohoaa näkyviin pikkuhiljaa, on tärkeää pitää katse tiukasti tulevaisuudenvisiossa. Näin myös meillä Triplassa.

Mall of Triplan konsepti ja ison kuvan suunnitelmat aloitettiin jo keväällä 2014 brändin ja arvojen rakentamisella. Saman vuoden marraskuussa pidettiin ratapihan kortteleissa tulevien vuokralaisten ”etkot”, joissa Triplan tulevat toimijat tapasivat ensimmäisiä kertoja toisiaan ja YIT:n henkilökuntaa. Ideoita ja vinkkejä siitä, millaisessa ympäristössä vuokralaiskumppanit haluaisivat kauppaa tehdä, vaihdettiin puolin ja toisin.

Nyt visio on toteutumaisillaan. On alle 70 yötä siihen, kun Mall of Tripla avaa ovensa 17. lokakuuta. Mitä lähemmäs H-hetkeä tullaan, sitä systemaattisemmin haluamme tehdä yhteistyötä tulevien vuokralaistemme kanssa. Siinä apuna ovat olleet puolen vuoden välein järjestämämme Tripla-seminaarit, joissa olemme yhdessä vuokralaisten kanssa valmistautuneet tulevaan. Mikä tärkeintä, vuokralaiset ovat saaneet seminaareissa tavata toisiaan ja tutustua tuleviin naapureihinsa.

Seminaari potkaisi viimeisen vaihteen käyntiin

Kolmas ja viimeinen Tripla-seminaari järjestettiin toukokuussa Konepajan Brunolla. Tilaisuus oli menestys: yli 300 hengen osallistujamäärä kertoo siitä, että yhteistyötä ja verkottumista edistävät tapahtumat ovat isossa kauppakeskushankkeessa sanomattoman tärkeitä.

Seminaarissa vuokralaiset ja kauppakeskuksen väki pääsivät sopimaan yhteisistä pelisäännöistä liittyen liikkeiden avaukseen ja aukioloaikoihin, tilojen luovuttamiseen, avausta ennakoiviin töihin sekä työmaalla ja myöhemmin kaupallisissa tiloissa liikkumiseen. Tarjosimme myös hotelli- ja toimistovuokralaisillemme mahdollisuuden tavata ravintola- ja elämystoimijoita, joiden kanssa tehdä yhteistyötä kauppakeskuksen arjessa.

Seminaari potkaisi avajaisiin valmistautumisen viimeisen vaihteen päälle. Mitä lähemmäksi avajaisten hässäkkää tullaan, sitä tärkeämpää on tarjota tietoa ja minimoida epätietoisuus käytännön asioihin liittyen.

Yhteistä kulttuuria luomassa

Toimijoiden yhteen saattaminen on pitkän suunnittelun tulos ja osa kauppakeskuksen konseptia. Se on kuitenkin vasta alkusoitto sille, kuinka luomme yhdessä tekemisen kulttuuria kauppakeskuksen arkea varten.

Toukokuun seminaari ja sitä seurannut sadan yön merkkipaalu käynnistivät eräänlaiset ”kapulanvaihtoviikot”. Suunnitteluväen ja rakentajien rinnalle remmiin astuu uusi kauppakeskusjohto: konseptipäällikkö, ylläpitopäällikkö ja markkinointipäällikkö. He ovat kauppakeskusliiketoimintaa syvästi ymmärtäviä ammattilaisia, jotka ottavat nyt roolin vuokralaiskumppaneiden kuuntelijoina ja yhteistyön kehittäjinä.

Kapula vaihtuu myös konkreettisemmin, kun vuokralaiset alkavat muuttaa sisään. Olemme allekirjoittaneet jo yli 200 vuokrasopimusta, ja tilojen luovuttaminen on alkanut. Rakennamme limittäin ja lomittain, ja vipinä sen kun kasvaa, mitä lähemmäksi avajaisia tullaan. Samalla kun YIT:n rakentajat viimeistelevät kauppakeskuksen käytäviä, vuokralaiset valmistelevat jo innolla omia liiketilojaan – joillain on jo kassakoneet kytkettynä ja seinät loistavat brändiväreissä.

Tämä on juuri se vaihe, jossa Tripla-seminaarien ja pitkäjänteisen vuokralaisyhteistyön arvo kirkastuu konkretiaksi: on se vaan mukavampaa pyytää hyllytyshommien lomassa jakoavainta lainaksi naapurilta, jonka tuntee jo etuudestaan.

Lue lisää Triplasta klikkaamalla tästä

Tutustu Mall of Triplaan https://malloftripla.fi/

Pirjo Aalto
Kaupallinen kehitysjohtaja, liike- ja toimitilat