UKK

Usein kysytyt kysymykset Kampin terveys- ja hyvinvointikeskuksesta

Mitä rakennatte?

Aluksi puramme Kampin metroaseman läntisen lippuhallin paviljongin. Sen jälkeen alkaa uuden rakennuksen louhinta- ja rakennustyöt. Uuteen rakennukseen tulee pääasiassa tiloja Kampin terveys- ja hyvinvointikeskukselle, Kampin metroaseman sisäänkäynnille sekä katutason liiketilaa.

Kiinteistöön tulee kahdeksan maanpäällistä ja kaksi maanalaista kerrosta. Lisäksi uudistamme rakennuksen edustan katu- ja toritilaa.

Mitä palveluja uuteen Kampin terveys- ja hyvinvointikeskukseen tulee?

Keskustan alueen keskeiset julkiset terveys- ja hyvinvointipalvelut saadaan saman katon alle. Aiemmin hajallaan olleet palvelut ovat tulevaisuudessa yhdessä paikassa, joten uudistus sujuvoittaa helsinkiläisten arkea.

Kampin terveys- ja hyvinvointikeskukseen on suunniteltu koottavaksi useita palveluita: terveysasematoimintaa, psykiatria- ja päihdevastaanottotyötä, nuorten- ja aikuisten sosiaalityötä sekä fysioterapiapalveluja. Hanke on osa Helsingin sote-palvelujen kehittämistä. Samalla uusitaan metroaseman lippuhalli.

Hanke perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan 7.10.2014 §347 päättämään palveluverkkosuunnitelmaan 2030. Suunnitelman mukaan keskustaan sijoitetaan yksi kuudesta terveys- ja hyvinvointikeskuksesta. Keskustan alueella tarvitaan monipuoliset, tehokkaasti toimivat julkisen sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut hyvin saavutettavasta paikasta.

Mistä saan ajankohtaista tietoa?

Helpoin tapa on seurata hankkeen etenemistä YIT:n verkkosivujen kautta osoitteessa yit.fi/kampinthk.

Miten saan tarvittaessa yhteyden työmaalle?

Voit laittaa meille sähköpostia osoitteeseen kampin-thk@yit.fi. Kiireellisissä asioissa voit soittaa työmaapuhelimeemme 020 433 111, jossa on päivystys arkisin, muuna aikana voit jättää vastaajaan viestin ja palaamme siihen toimistoaikojen puitteissa.

Mikä on hankkeen aikataulu?

Työt aloitetaan tammikuussa 2024 ja rakennustyöt valmistuvat loppuvuonna 2027. Uusi Kampin terveys- ja hyvinvointikeskus aukeaa kaupunkilaisten käyttöön vuoden 2028 aikana.

Miksi rakentaminen kestää niin kauan?

Teemme työtä arvorakennusten, metroradan ja Kampin linja-autojen liikennetunnelin läheisyydessä eli rakennuspaikka on vaativa ja turvallinen toteutus tarvitsee aikansa.

Mitkä työskentelyajat työmaalla on?

Työmaalla työskennellään pääsääntöisesti arkisin klo 6–18, mutta joskus saattaa olla tilapäisiä poikkeuksia. Melua aiheuttavat työt tehdään arkipäivisin kello 7 ja 18 välillä.

Kerromme työmaan vaiheiden ja järjestelyjen muutoksista tarvittaessa asioista aina ennen kuin ne tapahtuvat, jotta lähinaapurusto voi varautua tulevaan. Lähetämme myös sähköpostia lähinaapurikiinteistöjen isännöitsijöille tai toimi- ja liiketilojen kiinteistöhallintoon. Jos haluat että taloyhtiösi lisätään s-postilistalle, ilmoita yhteystietosi osoitteeseen: kampin-thk@yit.fi.

Tulevista työvaiheista kerromme myös työmaatiedotteissa osoitteessa yit.fi/kampinthk.

Tehdäänkö töitä öisin?

Pääsääntöisesti töitä ei tehdä yöllä. Yötöitä tehdään vain tarvittaessa ja perustelluista syistä. Joskus esimerkiksi päiväsaikaan tehdystä työstä olisi suurta haittaa liikenteelle, joten yötyö on järkevin mahdollisuus haittojen vähentämiseksi. Toisinaan työvaiheet tulee suorittaa keralla, mutta päivä ei riitä työn tekemiseen.

Aiheuttaako rakentaminen ja purkutyöt melua, pölyä tai tärinää?

Kyllä. Työmaastamme aiheutuu ääntä ja pölyä, monesti suorastaan meluamme. Meluavin vaihe vuoden 2024 tammikuusta syyskuuhun. Teemme kuitenkin parhaamme, jotta haitta pysyy joko kestoltaan mahdollisimman lyhyenä tai määrältään mahdollisimman pienenä.

Noudatamme Helsingin kaupungin ympäristöviranomaisten ohjeita ja määräyksiä: niiden tavoite on, ettei työmaan naapureille koidu kohtuutonta haittaa. Jokainen rakennuspaikka on maaperältään ainutlaatuinen ja naapurirakennukset ovat erilaisia. Siksi etukäteen on vaikea arvioida, kuinka kauaksi äänet kulkeutuvat. Työn suorituspaikkakin voi olla erilainen, mikä vaikuttaa melutuntemuksiin. Esimerkiksi avolouhinnassa pamahdukset ovat hyvin lyhytkestoisia. Tunnelilouhinnassa pamahdus vaikuttaa kestävän kauemmin.

Kuinka kauan meluava työvaihe kestää?

Suurin melu aiheutuu louhinnasta ja purkamisesta sekä, kun kuorma-autoihin lastataan työmaalta poistettavia maa-aineita. Työmaa on ajoittanut louhinnan ja purkutyöt vuoden 2024 tammikuusta syyskuuhun kestävälle ajanjaksolle. Senkin jälkeen aiheutamme yhä ääntä, mutta se on selvästi hiljaisempaa.

Seurataanko työmaan aiheuttamaa tärinää?

Naapurit kysyvät tai antavat työmailla paljon palautetta louhinnan aiheuttamasta tärinästä. Räjähdykset toteutetaan niin, että siitä seuraa mahdollisimman vähän tärinää.

Tärinänmittaukseen ja haittojen ehkäisyyn erikoistunut asiantuntija on katselmoinut lähialueen rakennukset. Katselmoinnin perusteella on laadittu riskiarvio. Louhinnassa käytetyt räjähdemäärät ja kenttien laajuus mitoitetaan niin, ettei naapurirakennuksissa aiheuteta vaurioita. Tärinämittareita on asetettu useaan paikkaa, jotta voimme aina tarkistaa tärinän määrän.

Kuinka paljon lähistön asuinkaduilla on työmaaliikennettä?

Työmaan liikenne kulkee pääosin Runeberginkadulla ja Fredrikinkadulla.

Vaikuttaako rakentaminen liikenteeseen?  

Runeberginkatu suljetaan auto- ja pyöräliikenteeltä Salomonkadun ja Kampinkujan välillä kolmeksi vuodeksi. Sulku tarvitaan, koska tien alle rakennetaan uusia maanalaisia tiloja ja tien paikalla on suuri kuoppa. Teemme työtä arvorakennusten, metroradan ja Kampin linja-autojen liikennetunnelin läheisyydessä eli rakennuspaikka on vaativa ja turvallinen toteutus tarvitsee aikansa.

Miksi Fredrikinkatua ei käytetä korvaavana ajoreittinä Malminkadun sijaan? Sehän olisi suorempi ja helpompi

Fredrikinkatu on joukkoliikennekatu ja sille ei voida siksi ohjata muuta liikennettä.

Miksi Malminkadun ja Runeberginkadun välisen risteyksen jalankulkureittiä ei ole merkattu suojatieksi?

Runeberginkadulla Malminkadun ylittävällä kohdalla on kyseessä ylijatkettu jalkakäytävä. Tässä tilanteessa kuljettajan on väistettävä jalankulkijoita ja ajoradalla kulkevia. Lisätietoja ylijatketusta suojatiestä.

Miltä uusi rakennus näyttää ja miten se vaikuttaa naapurikiinteistöjen näkymiin?

Kaupunkikuva on ollut keskeinen huomioitava asia rakennuksen suunnittelussa. Rakennuksen luonnossuunnitteluvaihe on tehty tiiviissä yhteistyössä kaupunkisuunnitteluviraston kanssa. Tältä pohjalta laadittiin asemakaava. Rakennuslupavaiheessa rakennuksen ulkoasua on arvioinut asiantuntijoista koostuva kaupunkikuvaneuvottelukunta, joka myös jatkossa valvoo suunnitelmien toteutusta.

Suunnittelussa on huomioitu mm. se, että Sähkötalo edelleen näkyy kaupunkikuvassa eri suunnista lähestyttäessä, joka vastaavasti parantaa myös näkymiä Sähkötalosta uuden rakennuksen asettuessa naapuriin. Samoin on huolehdittu Autotalon hallitsevasta asemasta ja synagogan kupolin näkyvyydestä.

Rakennus on ilmeeltään vaalea. Julkisivut tehdään vaaleista keraamisista lankuista ja sauvoista. Katutasossa on paljon lasia, joitakin liiketiloja sekä hyvä yhteys metroon.

Rakennuksen arkkitehtisuunnittelusta vastaa PES-Arkkitehdit.

Millaisia istutuksia paikalle saadaan?

THK:n ja Autotalon väliin tulee uusi jalankulkuaukio bussi- ja taksiliikenteen poistuessa alueelta. Aukiolle tulee istutusaltaita kasveille sekä polkupyöräpaikkoja. Aukiota ja sen liikennejärjestelyjä suunnitellaan varsinaisesta rakennushankkeesta erillisenä hankkeena. Suunnittelu on parhaillaan käynnissä.

Miten lähialueen asukkaiden ja muiden naapureiden näkemyksiä on huomioitu ja kuultu hankkeen suunnittelussa?

Lähialueen asukkaat ja taloyhtiöt ovat saaneet tietoa hankkeesta, kun Helsingin kaupunki laati uutta asemakaavaa.

Pidämme yhteyttä asukkaisiin esimerkiksi hankkeen palautekanavien ja säännöllisesti järjestettävien asukastilaisuuksien kautta. Viereisten toimitilojen edustajien kanssa on pidetty yhteyttä niiden toiminnan ja työmaan toiminnan yhteensovittamiskesi. Lähialueen taloihin on tehty alkutarkastuksia ennen louhintatöiden aloitusta. Alkutarkastuspöytäkirjaa voi kysyä omalta isännöitsijältä tai meiltä.

Muuttuuko kulku metroon, kun rakennus on valmis?

Kun rakennus on valmistunut, kaupunkilaiset pääsevät kulkemaan sen kautta metroon.

Haluaisin työskennellä hankkeella, kehen voin olla asiaan liittyen yhteydessä?

Rekrytoimme YIT:llä uusia toimihenkilöitä, työntekijöitä ja harjoittelijoita keskitetysti, emmekä tee rekrytointia suoraan työmaan kautta. Voit lukea lisää avoimista työpaikoistamme tai jättää avoimen hakemuksen tätä kautta.